MSN en Tiscali komen met standaard banner

26 augustus 2004, 15:24

MSN en Tiscali stappen met ingang van september over op een nieuw prijsmodel voor online adverteren. Met het model, dat uitgaat van een vaste basisprijs, lopen beide partijen vooruit op de bereikscijfers die de Stichting Internet Reclame (STIR) in januari 2005 verwacht te presenteren.

Het model, dat is ontwikkeld door Zenith Optimedia, heeft als basis de standaard banner, de zogeheten 468er. Daarvan uitgaande worden toeslagen voor positie en formaat (skyscrapers, rectangels) berekend. Dit moet voor meer helderheid zorgen in de online advertising markt en tzt de invoering vereenvoudigen van het GRP-model (dat is gebaseerd op het afrekenen op doelgroepbereik). De bedoeling is dat andere online exploitanten deze norm ook gaan voeren.

MSN begint al op 1 september met afrekenen op basis van doelgroepbereik bij Hotmail Messenger. ‘Omdat we daar in staat zijn op sociaal-demografische gegevens te targeten’ aldus salesmaneger Rob Molenaar. Tiscali voert al wel het nieuwe prijsmodel in, maar blijft nog even het CPM-tarief hanteren. Overigens rekent Lycos Nederland al twee jaar af op basis van doelgroepbereik.

Bron:

Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Gisteren het hele artikel in de Adformatie gelezen. Goed dat er wordt nagedacht over nieuwe modellen maar ik ben bang dat deze solo-actie van MSN en Tiscali nog meer onduidelijkheid oplevert bij de traditionele adverteerders. Jongens, een advies: zorg eerst dat je die online bereiksmetingen goed voor elkaar hebt en kom daarna met een nieuw afrekenmodel dat door de hele markt wordt gedragen!


    3 september 2004 om 04:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!