• Mobile
    wordt gesponsord door

Nederlandse bedrijven nog niet klaar voor mobiel

Nederlandse bedrijven nog niet klaar voor mobiel

Mobile is de toekomst! Daar is 82 procent van de Nederlandse marketeers het wel over eens. Toch zijn nog maar weinig bedrijven mobile ready. Zo heeft 66% de website en 84% de e-mailuitingen nog niet geoptimaliseerd voor mobiel. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld’ van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Wel lopen er veel ontwikkeltrajecten en worden de budgetten voor mobile flink uitgebreid.

Budgetten

De budgetten voor mobile groeien. Zo geeft 57% van de opdrachtgevers aan dat het budget voor mobile dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2012. Als je aan de dienstverleners vraagt of het budget bij hun opdrachtgevers is gestegen, antwoordt maar liefst 72% positief. De dienstverleners schatten in dat voor een jaar verder (2014 t.o.v. 2013) dit percentage zelfs 89% is.

Mobile ready? Nog niet

Op de stelling welke businessstrategie bij de opdrachtgever leidend is, mobile first of web first, geeft de meerderheid aan web first (82%). Bij slechts 4% van de opdrachtgevers is het mobile first. Men focust zich bij de ontwikkeling van een campagne dus in eerste instantie op het web. Ook zijn de opdrachtgevers over het algemeen nog niet mobile ready:

Jeroen Verschoor, CTO en online marketeer bij CloseContact, geeft aan dat mobile bij een groot deel van hun klanten nog niet genoeg leeft. “Wij wijzen onze klanten op de mogelijkheden en leggen vervolgens uit dat mobile werkt en converteert. Men wil eerst zien en ervaren wat bijvoorbeeld responsive design inhoudt voordat men hiermee aan de slag wil gaan.

De plek in de marketingmix

Daarnaast heeft mobile nog niet echt een plek in de marketingmix. Aan de dienstverleners is namelijk gevraagd welke plek hun opdrachtgevers mobile in de marketingmix op dit moment geven en daar kwam uit dat volgens 87% mobile nog maar nauwelijks in de marketingmix zit. 10% geeft aan dat mobile even belangrijk is als andere kanalen in de mix en bij 3% is mobile leidend. Bülent Polat, director digital strategy & innovation bij De Lotto: “Het is best bijzonder. Aan de ene kant zegt men ‘mobile is de toekomst’, maar aan de andere kant is het nog geen onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het leeft wel alleen het gebeurt nog niet. Terwijl alles erop wijst dat de informatiebehoefte van de consument steeds vaker primair begint bij zijn mobieltje.

Mobile meestal 'pakkie an' van de online marketeer

Dat mobile nog niet ‘top of mind’ is, blijkt ook uit dat de verantwoordelijkheid voor mobile bij de meeste opdrachtgevers niet specifiek bij een mobile specialist is belegd. Bij 7% is dit wel het geval. Meestal ligt de verantwoordelijkheid van mobile bij de functie van online marketeer, of bij de afdeling marketing(communicatie). 

Over het onderzoek

In het eerste kwartaal van 2013 heeft de DM Barometer een specifiek thema uit de branche onder de loep genomen: Mobile. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. Dit kwartaal hebben 122 marketeers een bijdrage geleverd aan de DM Barometer.

Afbeelding: Johan Larsson (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Weerspiegelt de titel echt de werkelijkheid in deze? Wat is klaar voor mobiel? Volgens mij is daar niet één generieke uitspraak op los te laten. Bedrijven verschillen qua branche en grootte zodanig, dat 'klaar' of 'niet klaar' zich niet laat vangen in een aantal getallen uit één onderzoek die die stelling dan zouden rechtvaardigen.

    Het zou veel leuker en ook positiever zijn om een titel te bedenken van waaruit juist een stimulans zou komen om mobiel beter te omarmen, als dat al nodig zou moeten zijn. Ik zie tegenwoordig te vaak wat men (nog) niet kan in plaats van een positieve insteek van hoever we al zijn......

    geplaatst op
  • Lijkt wel een beetje op een vorig artikel. 'Het bystander effect: iedereen wil, maar er gebeurt niets'.

    Veel bedrijven willen mee, mobile is de toekomst maar er gebeurt niet veel. Nog niet.
    Het ligt natuurlijk aan de branche waarin een organisatie actief is maar ook aan de belegging van mobile verantwoordelijkheid binnen een organisatie.
    Zoals wordt aangegeven is het bij veel organisaties niet duidelijk wie verantwoordelijk is. Moet er een mobile specialist in dienst worden genomen? Moet de verantwoordelijkheid liggen bij de online marketeer? of is de complete marketingafdeling verantwoordelijk?

    Ik denk dat bedrijven eerst moeten bepalen of ze het aankunnen, dan kijken hoe ze het moeten beleggen en dan bepalen of ze ook daadwerkelijk overgaan i.p.v. vooraf al zeggen dat ze er 'iets' mee gaan doen.

    Groeten, Mike van Diesen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.