DM Barometer Special: Mobile mysteries ontrafeld

Mobile is de toekomst, alleen het bedrijfsleven is er nog niet klaar voor

  • Onderzoek
  • Mobile
  • 1604 X bekeken

82% van de Nederlandse marketeers zegt dat mobile de toekomst is. Ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Toch denkt slechts 4% van de opdrachtgevers mobile first wanneer het gaat om de businessstrategie. Ook zijn er anno 2013 maar weinig opdrachtgevers mobile ready. 

Mobile is de toekomst

Mobile is de toekomst volgens 82%. De marketeer komt vooral tot dit standpunt vanwege de technische ontwikkelingen en het gegeven dat nagenoeg iedereen een mobile device heeft. Maar de marketeers geven ook aan dat het kennisniveau over mobile bij zowel dienstverleners als opdrachtgevers moet worden opgekrikt.

Ook de budgetten voor mobile laten een groei zien. Zo geeft 57% van de opdrachtgevers aan dat het budget voor mobile dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2012. Als je aan de dienstverleners vraagt of het budget bij hun opdrachtgevers is gestegen, antwoordt maar liefst 72% positief. De dienstverleners schatten in dat voor een jaar verder (2014 t.o.v. 2013) dit percentage zelfs 89% is.

Mobile ready? Nog niet

Op de stelling welke businessstrategie bij de opdrachtgever leidend is, mobile first of web first, geeft de meerderheid aan web first (82%). Bij slechts 4% van de opdrachtgevers is het mobile first. Men focust zich bij de ontwikkeling van een campagne dus in eerste instantie op het web. Ook zijn de opdrachtgevers over het algemeen nog niet mobile ready:

  • 66% heeft de website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel (bij 36% is dit in ontwikkeling);
  • 84% heeft de e-mailuitingen nog niet geschikt gemaakt voor mobiel (bij 45% is dit in ontwikkeling);
  • bij 39% is de dienstverlening via een app beschikbaar

Dat mobile nog niet ‘top of mind’ is, blijkt ook uit dat de verantwoordelijkheid voor mobile bij de meeste opdrachtgevers niet specifiek bij een mobile specialist is belegd. Bij 7% is dit wel het geval.

Daarnaast heeft mobile nog niet echt een plek in de marketingmix. Aan de dienstverleners is namelijk gevraagd welke plek hun opdrachtgevers mobile in de marketingmix op dit moment geven en daar kwam uit dat volgens 87% mobile nog maar nauwelijks in de marketingmix zit. 10% geeft aan dat mobile even belangrijk is als andere kanalen in de mix en bij 3% is mobile leidend.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.