“Met alleen een mbo-papiertje blijf je toch een beetje steken” #adv

10 juni 2014, 13:35

De hbo opleiding Management Economie & Recht die hij eerder begon, was niet helemaal zijn ding. Te theoretisch, als je het hem vraagt. Bovendien was de hogeschool waar Jan-Willem van der Veen (nu 24) de studie volgde nogal star in haar regelgeving. Of hij te laks. Hoe dan ook, na een jaartje hield hij het er voor gezien. Maar Jan-Willem wilde nog steeds zijn hbo diploma halen. Al vanaf de middelbare school was dat zijn opzet. Zelfs tijdens de mbo opleiding Internationale Groothandel wist hij al dat dat niet zijn eindstation zou zijn. “Met alleen een mbo-papiertje blijf je toch een beetje steken. Je wordt minder snel gezien.”

De callcenterfunctie waarin hij na zijn gemiste propedeuse terechtkwam, sterkte hem andermaal in de gedachte hogerop te willen komen. “Een leuke bijbaan, maar ondergeschikt aan mijn talenten”, blikt hij terug op die periode. “Ik miste er de intellectuele uitdaging. Wat ook meespeelde, is dat ik vorige zomer getrouwd ben. Dan ga je toch meer nadenken over je toekomst. Tijdens mijn huwelijksreis besloot ik opnieuw een poging te wagen dat felbegeerde papiertje te halen. Dit keer aan een andere hogeschool, en met een andere hbo opleiding: Commerciële Economie aan de HAN. Dat is één van de betere keuzes uit mijn leven geweest.”

Jan-Willem koos voor de duale variant. Een wisselwerking tussen werk en studeren. Zijn callcenterbaan was daarvoor echter niet toereikend. Maar speciaal voor die studenten biedt de HAN sollicitatietrainingen aan. Er worden zelfs bijeenkomsten georganiseerd, waarbij studenten zich via een ‘elevatorpitch’ kunnen voorstellen aan potentiële werkgevers. Bosch Thermotechniek Deventer was één van de eerste bedrijven waar Jan-Willem kennis mee maakte tijdens de meet-and-greet. En de leukste.

“Bosch had zes vacatures te vergeven. Die van Social Media Coördinator leek me de mooiste. Maar die functie bleek vooralsnog iets te hoog gegrepen. Ik werd afgewezen, maar had blijkbaar toch indruk gemaakt. Twee weken later kreeg ik bericht dat er een andere functie vrij was gekomen, die wel prima bij mij zou passen. Ik klom direct in de pen om mijn interesse te tonen. Vier gesprekken later was de baan voor mij. Sindsdien werk ik er drie dagen in de week als salesmedewerker.”

De combinatie tussen werk, school en zelfstudie bevalt hem prima. Al is het af en toe jongleren met de tijd. Je moet te allen tijde drie ballen in de lucht houden: werk, studie en gezin. Dat snapt niet iedereen in je privéomgeving. Daarom is het fijn dat de HAN regelmatig activiteiten organiseert die de betrokkenheid tussen studenten creëren. Die klik is erg belangrijk. Want heb je het eens moeilijk, dan slepen zij je uit het dal. Iets wat overigens ook voor de docenten geldt. Een nummer heb ik me hier nog nooit gevoeld.”

Hoewel nog maar in zijn eerste jaar ziet Jan-Willem de toekomst nu al met vertrouwen tegemoet. Met een beetje geluk blijft hij gedurende zijn studie bij Bosch in dienst. Maar ook daarna zou hij nog wel bij het bedrijf willen blijven. “Mijn doel is om na mijn diploma eerst een paar jaar voor een baas te werken om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Daarna hoop ik zelf het ondernemerschap in te gaan. Wat dat betreft, ben ik een geboren handelaar. Als tiener was ik één van de eersten die op Marktplaats actief was. Ik kocht en verkocht er van alles. Destijds heb ik daar een mooi zakcentje mee kunnen verdienen. Die ondernemersgeest zit nog steeds in mij.”

Paspoort:

Naam: Jan-Willem van der Veen

Leeftijd: 24

Opleiding: Commerciële Economie

Vorm: duaal

Locatie: Arnhem

Eens een kijkje nemen bij de opleiding Commerciële Economie op de HAN? Dat kan! De eerstvolgende openavond in Arnhem is op woensdag 11 juni van 18.00 tot 21.00 uur. Op 18 juni is er een open avond in Nijmegen. Klik hier voor meer informatie.

Als HAN investeren we in onderwijs en onderzoek. Vanuit de campussen in Arnhem en in Nijmegen verzorgt de HAN voor ongeveer 31.000 studenten meer dan 80 bachelor- en masteropleidingen. De synergie tussen onderwijs, beroepenveld, onderzoek en maatschappij is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!