Merendeel Nederlanders wil dat bedrijf zich uitspreekt over duurzaamheid

55 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over duurzaamheid. Eén op de zes Nederlanders laat de keuze voor een product of dienst zelfs afhangen van de vraag of een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke issues. Dat blijkt uit onderzoek dat wij met Norstat hebben uitgevoerd onder een representatieve groep van 1000 Nederlanders.

24 januari 2025, 09:16 2545 x gelezen

Duurzaamheid belangrijker dan diversiteit

Omdat we benieuwd zijn naar de trends die er in de maatschappij leven – en hoe marketeers daarop kunnen inspelen – leggen wij consumenten regelmatig stellingen voor die gaan over hun aankoopgedrag. En wat blijkt? De consument maakt zich steeds vaker zorgen over duurzaamheid, vaker dan over diversiteit en andere maatschappelijke issues.

55 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over duurzaamheid. Twee derde van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf laat weten uit welk land een product afkomstig is, dit met het oog op duurzaamheid en kinderarbeid. Vrouwen hechten daar overigens vaker waarde aan dan mannen.

Slechts één op de drie Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over diversiteit en inclusie. Daarmee blijkt duurzaamheid (55%) een belangrijker thema te zijn dan diversiteit (33%). Het laat zien dat er voor duurzaamheid meer momentum bestaat. Marketeers moeten zich komend jaar dus beraden hoe groen hun bedrijf en beloftes werkelijk zijn.

Theoretisch opgeleiden

Daarbij moet opgemerkt worden dat theoretisch opgeleiden meer waarde hechten aan maatschappelijke thema’s dan praktisch opgeleiden. Zo vindt 40% van de theoretisch opgeleiden het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over diversiteit en inclusie, bij theoretisch opgeleiden is dat 25%. Ongeveer de helft van de theoretisch opgeleide vrouwen vindt dat een bedrijf zich moet uitspreken over diversiteit en inclusie. Bedrijven die deze doelgroep voor ogen hebben, weten dus wat ze te doen staat.

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor activistische CEO’s, die zich laten horen in het debat of het debat zelfs aanjagen. Er zijn steeds meer consumenten die dat waarderen. Eén op de zes Nederlanders laat zijn keuze voor een product of dienst zelfs afhangen van de vraag of een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke issues.

Ook hier tekent zich een kloof af tussen theoretisch en praktisch opgeleiden. 25% van de HBO- en WO-ers maken hun keuze op basis van het morele leiderschap van een organisatie, bij praktisch opgeleiden is dat maar 10%. Is purpose daarmee voorbehouden aan theoretisch opgeleiden? Het laat in elk geval zien dat bedrijven die zich richten op praktisch opgeleiden weinig profiteren van uitgesproken organisaties, terwijl er bij theoretisch opgeleiden weldegelijk iets te winnen valt.

Niet in mijn naam?

De laatste tijd spraken Nederlanders zich op social media uit over het conflict in het Midden-Oosten. Zelfs op LinkedIn deelde men de oproep ‘niet in mijn naam’. De vraag is of bedrijven zich ook op die manier moeten uitspreken. Slechts één op de vijf Nederlanders vindt het belangrijk dat een organisatie zich uitspreekt over buitenlandse conflicten. Een dubbel zo grote groep (40%) is het hier juist niet mee eens. Stellingname wat betreft Gaza lijkt dan ook vooral een polariserend effect te hebben.

Organisaties hebben ook weinig te winnen als ze zich uitspreken over binnenlandse politiek. Slechts één op de acht Nederlanders vindt het belangrijk dat een bedrijf zich uitspreekt over de Nederlandse politiek. Duurzaamheid is daarmee het meest veilige issue voor organisaties, op de voet gevolgd door diversiteit.

Yvette Huitema
Founder bij Yfke House

Na diverse banen in reclame, marketing en marktonderzoek startte ik in 2003 met Respondenten.nl. Mijn droom was om ooit de Booking.com in marktonderzoekland te zijn. In 2021 verkocht ik mijn bedrijf aan Norstat, een gerenommeerde Noorse speler in marktonderzoeksdata. Na een succesvolle periode bij Norstat heb ik een nieuwe weg ingeslagen met mijn bedrijf Yfke House. Vanuit Yfke House richt ik me nu op verschillende initiatieven. Als business coach begeleid ik (vrouwelijke) ondernemers bij hun groeiambities en deel ik mijn expertise op het gebied van branding en marketing. Daarnaast doe ik onderzoek naar rouw en verlies, en ben ik actief als investeerder in veelbelovende startups. Mijn jarenlange ervaring in data en ondernemerschap heeft me geleerd dat succes een combinatie is van een solide strategie en begrip van mensen. Ik deel graag mijn ervaringen en inzichten als ondernemer en onderzoeker.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!