Meer waardering door streaming content?

9 januari 2006, 13:03

Uit een onderzoek onder ruim 900 consumenten zou blijken dat websites van hotels en restaurants beter gewaardeerd worden als er video vertoond wordt. Tweederde van de respondenten vindt de sfeer beter te proeven en de site professioneler overkomen. Dat zou worden beloond met 42% meer reserveringen bij hotels en 30% bij restaurants. De onderzoeksresultaten worden vandaag (maandag) door ForMe Video op de Horecava 2006 gepresenteerd.

Het onderzoek toont aan dat de stijgende penetratie van breedbandaansluitingen effect heeft op het gedrag van consumenten. Volgens Heiko Bleeker, commercieel manager van ForMe Video is het een must voor bedrijven om zich aan te passen aan deze veranderingen. ‘Dit geldt zeker voor bedrijven waarbij sfeer een belangrijke rol speelt, zoals in de meeste horecabedrijven’. ForMe Video introduceert daarom de Commercial on Demand. Dit is een video voor gebruik op de website. Met een maandbedrag vanaf 49 euro wordt gemikt op elke MKB-onderneming van familiehotel tot driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle.

Opvallend zijn de verschillende effecten van video op mannen en vrouwen. Vrouwen vinden het proeven van de sfeer belangrijker. Bijvoorbeeld 80% vindt dat de sfeer in hotels beter wordt weergegeven tegen 65% van de mannen. Mannen daarentegen vinden eerder dat video bijdraagt aan een professionelere site. Bijna 68% tegen 60% van de vrouwen. Dit leidt echter nauwelijks tot verschil in reserveringsgedrag tussen mannen en vrouwen. Hiervoor blijkt leeftijd w?l relevant. Gemiddeld 38% van de vijftigplussers zouden eerder reserveren na het zien van een video tegen 31,8% van de jongeren.

Bron: ANP

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Stefan Wobben

    Jammer dat op de website van ForMe Video het onderzoeksverslag niet wordt aangeboden. Beetje moeilijk om nu te beoordelen hoe betrouwbaar en representatief deze cijfers zijn.


    9 januari 2006 om 13:27
    ralphbom

    Ik ben het wel eens met de resultaten. Het is hartstikke fijn om een kijkje te kunnen nemen in de accomodatie, daarmee voorkom je onaangename verrassingen. Sinds ze dit op weekendjeweg.nl aanbieden gaat mijn voorkeur sneller naar een hotel die deze service aanbiedt.


    9 januari 2006 om 15:58
    evroekel

    Ralph, helemaal met je eens. Het zou voor mij een hoop twijfel wegnemen als bijvoorbeeld bedrijven als belvilla e.d. standaard videomateriaal aanbieden. Frequent vraag ik mij nu af of de foto’s mij wel een goed beeld geven, videomateriaal zou zeker helpen op dat vlak.


    9 januari 2006 om 16:54
    Simon

    De resultaten klinken logisch maar zou ik graag met harde cijfers onderbouwd zien. Kan een video-view hard aan een online sale worden gelockt? Wat is de conversie-rate? Of was dit alleen maar een vraag-onderzoek, zo van “zou u eerder een reservering plegen als u een filmpje kon zien”. Dan zou bijna iedereen ja zeggen. Maar wat zijn de resultaten in de real-world? Hoe lang wordt er naar de video’s gekeken? Hoe vaak opnieuw?


    9 januari 2006 om 19:20
    Heiko Bleeker

    Het marktonderzoek voor steaming video in de horeca is opvraagbaar via de site van ons onderzoeksbureau PanelWizard. Neem contact met mij op voor een inlogcode (hbleeker@formevideo.nl). Dit is gratis voor pers en non-profitorganisaties en kost 250 euro voor commerciele organisaties.

    Ons onderzoek betreft voorgenomen gedrag van consumenten op basis van het zien van voorbeeldfilmpjes van horeca-bedrijven.


    9 januari 2006 om 20:30
    media

    Dank voor de update Heiko; email is inmiddels naar je onderwerg.


    10 januari 2006 om 06:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!