Meer dan de helft van marketingteams op de schop in 2021

11 februari 2022, 06:00

Schrokken we even van, maar misschien wel logisch gevolg van Corona. De pandemie noopt tot een andere aanpak. Meer dan de helft van alle marketingteams zijn geherstructureerd in 2021, blijkt uit onderzoek van Marketing Week.

Meer dan de helft ziet herstructurering teams

Uit Marketing Week’s 2022 Career and Salary Survey blijkt dat meer dan de helft (56,5%) van de 4.463 respondenten het afgelopen jaar organisationele veranderingen in het marketingteam heeft meegemaakt. Dit is een versnelling, helemaal als we het vergelijken met de hectische lockdown van 2020. Toen meldde 46,3% van de respondenten structurele veranderingen in hun teams.

Bron: Marketing Week Career & Salary Survey 2022

In grote bedrijven heeft 63,7% van de marketeers de reorganisatie van zijn of haar team gezien, een stijging ten opzichte van 56,2% vorig jaar. Het percentage teamherstructureringen is iets lager in het MKB (bedrijven met 250 werknemers of minder) met 48,3%, vergeleken met 34,7% vorig jaar.

Wat is er nog meer anders?

  • Meer dan een kwart (26,1%) van alle respondenten heeft marketingteams in hun bedrijf zien fuseren met andere afdelingen, een stijging van 22,6% in 2021 Loopbaan- en salarisonderzoek.
  • In de afgelopen 12 maanden zien marketeers dat er vaker specialismen aan hun team zijn toegevoegd (24,4%) dan dat ze die hebben zien verdwijnen (10,3%).
  • Ongeveer 14,8% van de respondenten is overgestapt op agile werken in squads, een lichte daling ten opzichte van 15,5% vorig jaar.
  • Agile werken lijkt een veelvoorkomend antwoord op het omgaan met crises tijdens de pandemie. Het wordt door een groeiend aantal merken erkend als een evolutie die niet meer weg te denken is.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!