Mediabestedingen in 2002 opnieuw gedaald

Mediabestedingen in 2002 opnieuw gedaald

Voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn de (netto) mediabestedingen in Nederland gedaald. In 2002 werd voor 4.862 miljoen euro besteed aan advertenties in de media en dat is 100 miljoen euro (2,3 procent) minder dan een jaar eerder.

De daling van de totale bestedingen komt bijna geheel voor rekening van de dagbladen (-123 miljoen euro) en de tijdschriften (-26 miljoen euro). Dit blijkt uit cijfers in het Jaarboek Netto Mediabestedingen in Nederland 2002, een uitgave van BBC De Media en Reclame Bank en VEA (Vereniging van Communicatie-adviesbureaus).

Oorzaak van de daling van de mediabestedingen is de stroef draaiende economie. Bij de audiovisuele media (onder andere radio en televisie) stegen de advertentie-inkomsten tot 962 miljoen euro (4 procent). In 2001 daalden deze bestedingen nog met 6 procent.

Opvallend goed ging het in 2002 met ongeadresseerde brievenbusreclame (folders). De algemene verwachting is dat in 2004 de economie de eerste tekenen van herstel gaat vertonen.

Bron:
http://www.adformatie.nl/


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.