Mediabestedingen 2002 tonen licht herstel

3 februari 2003, 09:13

In 2002 vertoonden de mediabestedingen voor merkartikelen en ?diensten een licht herstel tegenover die van 2001. Dat komt naar voren uit de zojuist gepresenteerde cijfers van BBC, de Media en Reclame Bank. De totale bestedingen aan Nederlandse media groeiden met zeven procent en kwamen daarmee uit op 3,8 miljard euro.

In 2001 was er slechts een groei van 1 procent. Na een correctie voor inflatie en niet-verdisconteerde kortingen bleek er dat jaar zelfs sprake van een daling. Behalve de dagbladen en publiekstijdschriften zagen alle andere mediumtypen de bestedingen met gemiddeld vijf procent groeien. Met name radio en televisie deden het goed. De bestedingen aan tv-commercials liepen in 2002 op tot 1,61 miljard euro tegenover 1,42 miljard euro in 2001. De uitgaven aan radiozenders liepen op met 12 procent tot 327 miljoen euro.

Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame, SPOT, bracht deze week ook de nettobestedingen aan televisiereclame naar buiten die met vijf procent waren gegroeid van 683 miljoen in 2001 naar 717 miljoen in 2002. SPOT is voor het eigen medium optimistisch over het komende jaar. ?De communicatiekosten staan weliswaar onder druk vanwege de lage economische groeiverwachtingen en de lage beurskoersen, maar door de voortgaande verschuiving van reclamebudgetten richting televisie zijn de prognoses toch positief,? meldt de stichting in het persbericht over de cijfers.

Verder stegen de bestedingen aan buitenreclame in 2002 met 9 procent tot 164 miljoen euro. De dagbladen kampten met een daling van 2 procent, waarmee de uitgaven neerkwamen op 664 miljoen euro en voor de publieksbladen daalden de bestedingen met 1,8 procent tot 487 miljoen euro. De bestedingen aan ongeadresseerd drukwerk stegen met 7 procent tot 400 miljoen euro. Aan vakbladen werd ten slotte 4 procent minder gespendeerd, wat neerkomt op 105 miljoen euro.

Bron: Het Financieele Dagblad, SPOT

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Geen cijfers voor Internet dit jaar?


    3 februari 2003 om 11:06
    media

    Reactie van BBC De Media en Reclame Bank:

    Het Jaarboek wordt momenteel geschreven en zal waarschijnlijk in april verschijnen. Het jaarboek kan via onze website besteld worden.

    De cijfers over 2002 van internet zijn niet compleet. Dit heeft alles te maken met de gebrekkige aanlevering van data door een aantal exploitanten.


    10 februari 2003 om 07:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!