Marktonderzoek groeit naar 25 miljard

Marktonderzoek groeit naar 25 miljard
, Multiscope
@jkivit

De marktonderzoek industrie is in 2006 wereldwijd met 6,8% gegroeid naar een bedrag van 24,6 miljard dollar ( = € 17,2 miljard) Deze feiten staan in het ‘Global Market Research Report’ van brancheorganisatie Esomar dat op 17 september werd gepubliceerd. Esomar schat het aandeel van online marktonderzoek op ongeveer 13% ($ 3,1 miljard). Ik denk dat ze daarmee aan de lage kant zitten met hun schatting.

Jammer genoeg stelt Esomar slechts een beperkt deel van het indrukwekkende rapport publiekelijk beschikbaar. Als lid van Esomar heb ik gelukkig wel toegang tot deze waardevolle bron van branchecijfers, maar zal het voor deze posting voornamelijk moeten doen met de gegevens uit het persbericht.

Na inflatiecorrectie blijft er van de groei van 6,8% overigens nog maar 4% over. Al jaren kabbelt de industrie ongeveer in dit groeitempo voort, daarbij sterk afhankelijk zijnde van de groei van o.a. de advertentiebestedingen. Het is daarom ook duidelijk een conjunctuurgevoelige branche.

Marktaandeel naar regioEuropa heeft met 43% het grootste aandeel in de marktonderzoeksbestedingen. Gevolgd door Amerika (36%), Azië (14%), Zuid Amerika (5%) en Afrika (2%). De netto groei is binnen Europa het laagst (2,8%) en in Zuid Amerika het hoogst (11,3%). Binnen Europa groeit Duitsland eens zo hard dan andere grote landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Esomar noemt Brazilië, China, India en Rusland als ‘emerging markets’. Nederland is in al dit geweld een dreumes. Zo komt in de top 25 van marktonderzoekbedrijven geen enkel Nederlands bedrijf voor.

Nederland behoort wel tot de top 3 als het gaat om de penetratie van online onderzoek (22%). We moeten daarbij alleen Australië (30%) en Japan (28%) voor laten gaan. Traditioneel grote markten zoals de Verenigde Staten (19%) en het Verenigd Koninkrijk (13%) blijven we echter wel voor.

Een relatief hoge besteding aan marktonderzoek per hoofd van de bevolking en een dicht bekabeld land (en daarmee hoge internetpenetratie) hebben gezorgd voor een perfecte voedingsbodem voor online onderzoek in Nederland. Feitelijk hebben we een kennisvoorsprong op grote delen van de wereld. Dit biedt internationale kansen voor Nederlandse bedrijven die voorop lopen met online marktonderzoek. Dat is precies de reden dat ik steeds vaker ook buiten onze landsgrenzen als ‘verkenner’ actief ben :-)


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Moet eerlijk zeggen dat ik het aandeel online onderzoek ook hoger had verwacht. Wordt er ook nog iets gezegd over het aandeel onderzoek via online communities?

    geplaatst op
  • Esomar is altijd wat behoudend in haar schattingen. Ik ga in Nederland altijd uit van een penetratie van 30-40%. Dat is wat ik ook in de wandelgangen bij collega's hoor.

    Onderzoek via communities staan geen feiten over in het rapport. Het was wel het 'hot topic' op het recente Esomar Congres in Berlijn. Bijna 60% van de aanwezigen tijdens de afsluiting benoemde dit als belangrijkste trend.
    Zie ook: http://www.multiscope.nl/kennis/weblog/esomar-conferentie-berlijn-dag2-en-3.html

    geplaatst op
  • Interessant artikel John. Bijzonder ook, het valt me net als Marco tegen, maar dan herinner ik me mijn tijd als stagiair in de marktonderzoekswereld en de 'verkettering' die ik in 1998/1999 kreeg toen ik suggereeerde dat het internet wel eens een medium van belang zou kunnen worden en cati en papieren onderzoek mogelijk overbodig zou maken, en dat valt het me op zich nog mee :)

    Bijzonder ook dat we Amerika hebben ingehaald qua penetratie. Maar wat bedoel je daar mee? Penetratie = bekendheid? of is deel van de omzet?

    Ook bijzonder trouwens dat Europa groter is dan Amerika. Ik kan me twee redenen indenken: ten eerste omdat men daar wat meer doet en we hier heel erg risico avers zijn (maar het onderzoek wees uit dat, dus we hebben een scape gote). De twede is dat we hier voor internationaal onderzoek gewoon veel meer kwijt zijn vanwege de meertaligheid van Europa en de veel grote cultuurverschillen. Wat denk jij dat de reden is?

    geplaatst op
  • @bas: penetratie is inderdaad het deel van de marktonderzoek omzet die via online gaat.

    De grootte van de markt voor onderzoek wordt over het algemeen bepaald door het bruto nationaal product in een land (er is een hoge correlatie tussen die twee). Daarnaast meen ik me te herinneren dat de prijzen in de VS voor onderzoek wat lager liggen dan hier in Europa. Dat zal ook van invloed zijn, naast de redenen die jij al noemt.

    geplaatst op
  • @John: in omzet of in aantallen vragen cq. enquêtes?

    geplaatst op
  • @Bas: gemeten in omzet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.