Marktonderzoek groeit naar 25 miljard

30 september 2007, 19:37

De marktonderzoek industrie is in 2006 wereldwijd met 6,8% gegroeid naar een bedrag van 24,6 miljard dollar ( = € 17,2 miljard) Deze feiten staan in het ‘Global Market Research Report’ van brancheorganisatie Esomar dat op 17 september werd gepubliceerd. Esomar schat het aandeel van online marktonderzoek op ongeveer 13% ($ 3,1 miljard). Ik denk dat ze daarmee aan de lage kant zitten met hun schatting.

Jammer genoeg stelt Esomar slechts een beperkt deel van het indrukwekkende rapport publiekelijk beschikbaar. Als lid van Esomar heb ik gelukkig wel toegang tot deze waardevolle bron van branchecijfers, maar zal het voor deze posting voornamelijk moeten doen met de gegevens uit het persbericht.

Na inflatiecorrectie blijft er van de groei van 6,8% overigens nog maar 4% over. Al jaren kabbelt de industrie ongeveer in dit groeitempo voort, daarbij sterk afhankelijk zijnde van de groei van o.a. de advertentiebestedingen. Het is daarom ook duidelijk een conjunctuurgevoelige branche.

Marktaandeel naar regioEuropa heeft met 43% het grootste aandeel in de marktonderzoeksbestedingen. Gevolgd door Amerika (36%), Azië (14%), Zuid Amerika (5%) en Afrika (2%). De netto groei is binnen Europa het laagst (2,8%) en in Zuid Amerika het hoogst (11,3%). Binnen Europa groeit Duitsland eens zo hard dan andere grote landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Esomar noemt Brazilië, China, India en Rusland als ‘emerging markets’. Nederland is in al dit geweld een dreumes. Zo komt in de top 25 van marktonderzoekbedrijven geen enkel Nederlands bedrijf voor.

Nederland behoort wel tot de top 3 als het gaat om de penetratie van online onderzoek (22%). We moeten daarbij alleen Australië (30%) en Japan (28%) voor laten gaan. Traditioneel grote markten zoals de Verenigde Staten (19%) en het Verenigd Koninkrijk (13%) blijven we echter wel voor.

Een relatief hoge besteding aan marktonderzoek per hoofd van de bevolking en een dicht bekabeld land (en daarmee hoge internetpenetratie) hebben gezorgd voor een perfecte voedingsbodem voor online onderzoek in Nederland. Feitelijk hebben we een kennisvoorsprong op grote delen van de wereld. Dit biedt internationale kansen voor Nederlandse bedrijven die voorop lopen met online marktonderzoek. Dat is precies de reden dat ik steeds vaker ook buiten onze landsgrenzen als ‘verkenner’ actief ben 🙂

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Oprichter en grootaandeelhouder van online marktonderzoekbureau Multiscope, opgericht in 1993 en tegenwoordig voornamelijk actief in online panels, website metingen en software voor online marktonderzoek. John Kivit is sinds 1996 pionier in online marktonderzoek en enthousiast voor alles wat zich op het snijvlak van marketing en technologie afspeelt. Kijk voor meer informatie persoonlijke informatie op kivit.nl, linkedin.com of Twitter.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Moet eerlijk zeggen dat ik het aandeel online onderzoek ook hoger had verwacht. Wordt er ook nog iets gezegd over het aandeel onderzoek via online communities?


    1 oktober 2007 om 03:47
    chi666

    Interessant artikel John. Bijzonder ook, het valt me net als Marco tegen, maar dan herinner ik me mijn tijd als stagiair in de marktonderzoekswereld en de ‘verkettering’ die ik in 1998/1999 kreeg toen ik suggereeerde dat het internet wel eens een medium van belang zou kunnen worden en cati en papieren onderzoek mogelijk overbodig zou maken, en dat valt het me op zich nog mee 🙂

    Bijzonder ook dat we Amerika hebben ingehaald qua penetratie. Maar wat bedoel je daar mee? Penetratie = bekendheid? of is deel van de omzet?

    Ook bijzonder trouwens dat Europa groter is dan Amerika. Ik kan me twee redenen indenken: ten eerste omdat men daar wat meer doet en we hier heel erg risico avers zijn (maar het onderzoek wees uit dat, dus we hebben een scape gote). De twede is dat we hier voor internationaal onderzoek gewoon veel meer kwijt zijn vanwege de meertaligheid van Europa en de veel grote cultuurverschillen. Wat denk jij dat de reden is?


    1 oktober 2007 om 08:29
    jkivit

    @bas: penetratie is inderdaad het deel van de marktonderzoek omzet die via online gaat.

    De grootte van de markt voor onderzoek wordt over het algemeen bepaald door het bruto nationaal product in een land (er is een hoge correlatie tussen die twee). Daarnaast meen ik me te herinneren dat de prijzen in de VS voor onderzoek wat lager liggen dan hier in Europa. Dat zal ook van invloed zijn, naast de redenen die jij al noemt.


    1 oktober 2007 om 09:01
    chi666

    @John: in omzet of in aantallen vragen cq. enquêtes?


    1 oktober 2007 om 10:00
    jkivit

    @Bas: gemeten in omzet.


    1 oktober 2007 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief