Marketingtrends: hoe hou je ze bij?

22 maart 2013, 05:59

“Stop de wereld, ik wil er af”

“Dat klopt mijnheer Vlems, onze stagiaires moeten nog steeds brieven leren schrijven. Ach ja, dat bepaalt iemand in Den Haag en dan volgen we dat maar, hè. Volgend jaar vervalt die eis. Hoop ik.” Kun je het je voorstellen? We leven in een tijdperk waar vrijwel alles via e-mail wordt verstuurd, en toch moet de nieuwe generatie brieven leren schrijven, omdat ‘de school’ vindt dat dat moet. Absurd. We leven in een wereld die steeds sneller draait: Gangnam Style is nog niet weg of de Harlem Shuffle is er al voor in de plaats gekomen, en andere trends staan te dringen. Wordfeud is in, en een paar weken later weer uit. Sommige mensen worden er misselijk van en haken af: “Stop the world, I want to get off“. Oude hiërarchieën en theorieën brokkelen af, ze kunnen de snelheid niet aan. De enige juiste strategie om de wereld bij te kunnen benen is jezelf blijven, menselijk gevoel tonen en helderheid scheppen over wat je echt beweegt. Als student, marketeer of organisatie overstijg je dan met gemak de vluchtigheid van al die zogenaamde trends. Die verdomde versnelling, het heeft me zelfs een vriendschap gekost.

Marketingfacts Updates

Edwin Vlems is een van de sprekers tijdens de Marketingfacts Updates-masterclass over e-mailmarketing op 18 juni a.s. Het programma start op 2 april: 14 masterclasses waarin je door experts en topmarketeers van o.a. Vodafone, Wehkamp, Deli XL, IBM, NS, Philips, Sanoma, Ziggo en dus MCB wordt bijgepraat over alle aspecten van online marketing. Zie de website van Marketingfacts Updates voor het programma en schrijf je vandaag nog in!

Dure hulp van een thought leader

“U mag wel langskomen hoor. 200 euro per uur.” Ik schrok ervan, een marketingprofessor die mij wel wilde ontvangen voor een gesprek over 'thought leadership', maar alleen voor een stevig uurtarief. Ik ruziede wat via de mail, met in de c.c. mijn vriend die al jaren op de universiteit werkt, ervan uitgaande dat hij aan mijn kant stond. “Is het niet wat vreemd dat de taximeter al begint te lopen bij het eerste gesprek?” Wat ik niet doorhad, was dat mijn vriend kookte bij deze mailwisseling, en het helemaal niet eens was met mijn insteek: dat het tijdperk van de universiteiten en hun monopolie op kennis voorbij is. Ik zei het letterlijk: “Tegenwoordig gaat steeds meer kennis buiten universiteiten om en steeds sneller, dus in plaats van dat ik u 200 euro betaal, ga ik wel op zoek naar iemand die mij gratis wil helpen.” En inderdaad: die persoon had ik vrij snel gevonden, iemand die veel van thought leadership wist en graag wilde helpen (Mark de Lange). Maar ik had tegelijkertijd ook een vriend verloren. Want het kwam niet meer goed tussen ons.

Steve leidt de weg

Steeds meer studenten in de VS laten hun studie in de steek, zo las ik laatst in de Harvard Business Review. Niet uit luiheid, maar omdat ze vinden dat scholen achter de stof aanrennen. Steve Jobs was ook hierin zijn tijd ver vooruit, zoals hij vertelt in zijn beroemde lecture op Standford, de universiteit die hij bewust verliet (Video nooit gezien? Shame on you!):

I decided to drop out, and trust that it would all work out OK”.

In de video geeft hij het belangrijkste voordeel aan van het verlaten van de universiteit: de mogelijkheid om zelf te kiezen welke colleges hij bij zou wonen. En dat deed hij ook. “It was pretty scary at the time, but looking back it was the best decision I ever made”. Hij liet zich leiden door zijn gevoel en de rest van het succes is geschiedenis.

Dat gevoel. Het wordt vaak omschreven als een stukje van de ‘onderbuik’, maar wat ik in mijn (psychologie)opleiding geleerd heb, is dat het veel meer is dan dat. Blijkbaar is ons bewustzijn, waarmee we de volgende wasmachine kiezen zeg maar, een simpele Pentium vergeleken met de high-end parallel-processor die achter ons ‘gevoel’ zit. Dat ‘gevoel’ is dus een resultaat van hele complexe berekeningen, geen uitwerpsel van een onderbuik. Zelf volg ik dat gevoel in al mijn beslissingen, en dat werkt goed. Want wat heb je voor keus in een wereld die zo snel draait, anders dan je gevoel te volgen? Het houvast van de buitenwereld verdwijnt immers met de dag sneller.

Snelle ‘brands’ vervliegen

“Ik zou graag zelf ook weer stage willen gaan lopen in het bedrijfsleven”, zo vertelde een stage-begeleider van het HBO Marketing me. “De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo hard, we kunnen het op school niet meer bijbenen. Gewoon één dag per week of zo”. En blogster Eline Stuivenwold vertelde me iets vergelijkbaars: “Ik heb in een jaar bloggen en stage méér geleerd dan in de drie jaar studie Bedrijfscommunicatie. Ik kreeg allemaal verouderde modellen op mijn bord waar ik in de hedendaagse praktijk niets mee kan”.

Na 12 jaar ben ik er vorig jaar zelf ook mee gestopt, met lesgeven. Nou ja als bijbaan dan. 12 jaar lang vertelde ik cursisten van mijn NIMA-A training ongeveer hetzelfde: kies een imago voor je ‘brand’ en werk het uit in de 5 P’s. Tot ik in 2012 besefte dat het zo niet meer werkt. De werkelijkheid had de leerstof ingehaald, en hard. In een transparante wereld kun je je niet meer verstoppen achter je ‘brand’, of zoals Olivier Blanchard zegt: 'Stop hiding your humans'. Ik ben zelfs een Pinterest-board begonnen met ‘bewijzen’ dat er in corporations echte mensen wonen.

Actuele onderzoeken zijn zo actueel niet meer?

Het valt me op dat marketeers ook steeds meer moeite hebben met deze steeds sneller draaiende wereld. Ze beginnen een wetenschappelijk onderzoek naar hoe mensen naar commercials kijken, en voordat ze hun ‘paper’ af hebben is de wereld anti-commercial geworden. Ze stellen een marketing-award in, maar gebruiken als meetlat nog het oude 'outbound marketing'. Ze maken eind 2012 een vragenlijst voor een onderzoek naar de marketingtrends voor 2013, maar vergeten dé trend ‘contentmarketing’ bij de meerkeuzevraag. Een paar maanden terug wisten we ‘natuurlijk’ nog niet dat contentmarketing zo hot zou worden. Maar wat is dan het nut nog van een jaarlijks onderzoek, als de wereld al teveel veranderd is tussen het maken en het plaatsen van de vragenlijst?

De wereld draait sneller, en we worden geconfronteerd met de ene na de andere trend. Als een collega vraagt of we mee willen doen aan een Harlem Shake-video, denken we “nou vooruit, laat ik de trends maar volgen”. Maar zeg nou eerlijk: zitten we te wachten op een nerd als Bill Gates die aan het dansen is omdat hij dat moet van zijn marketingcollega’s? Ik niet namelijk. Een thought leader haalt zijn kracht uit het feit dat hij juist níet de trends achterna hobbelt, maar zijn eigen visie en gevoel volgt.

Wacht dus niet tot iemand van het Ministerie van Onderwijs heeft besloten dat brieven verouderd zijn. Wacht niet tot ‘marketing’ het heeft goedgekeurd. Volg je gevoel, de meest rationele weg die er is.

Credits afbeelding: downhilldom1984 (CC)

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over Demand Generation, Inbound Marketing / Recruitment, Content Marketing en Employee Advocacy. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl

Categorie
Tags

23 Reacties

    Jeroen

    Voor iemand die op dit moment in zijn afstudeerperiode zit en door school wordt verplicht om de ouderwetse modellen en onderzoekmethodes te gebruiken is dit bericht niets anders dan de pure waarheid. We krijgen les van leraren die doordrenkt zijn van theoretische kennis maar de praktische ervaring missen velen volkomen.

    Bedankt voor dit bericht. Het laatste advies sla ik echter nog even over. Ik ben nu zo dichtbij;)


    22 maart 2013 om 07:49
    jmoons

    Leuke blog. Het up to date houden van je curriculum, terwijl de meeste tijd (terecht) aan lesgeven wordt besteed en een curriculum niet zomaar is aangepast, is absoluut een uitdaging (overigens werk ik bij een andere opleiding Bedrijfscommunicatie dan die waarin in dit stukje sprake van is).

    Aan de andere kant is een opleiding er ook om een beetje tegengewicht te bieden aan de waan van de dag. Dit vind ik een mooi voorbeeld. Volgens mij ontvangt elke Nederlander toch nog vrijwel dagelijks brieven en zou het schrijven van brieven tot het repertoire van iedere professional moeten behoren. En los daarvan, een brief is eigenlijk gewoon een zakelijke tekst met een paar kleine vormspecifieke eisen. En het schrijven van een zakelijke tekst in correct Nederlands is nu juist iets dat studenten altijd zullen moeten beheersen (en vaak érg veel moeite mee hebben).


    22 maart 2013 om 07:54
    Edwin Vlems

    Bedankt Jeroen en Jonas. Mijn betoog was niet tegen correct Nederlands, ik wilde wijzen op de snelheid waarmee zaken veranderen. Maar zelfs een module ‘Correcte e-mails schrijven’ zou al achterhaald zijn, aangezien jullie generatie mails zien als dingen die je naar oude mensen en naar bedrijven stuurt (volgens mij).


    22 maart 2013 om 08:03
    markdelange

    Edwin, weer een geweldig verhaal! Want inderdaad: op kennis en informatie zit geen monopolie meer van (traditionele) partijen als universiteiten, kranten, omroepen, adviesfirma’s of wie / wat dan ook.

    Mensen en bedrijven hebben zelf vaak meer kennis in huis dan ze denken en moeten die kennis vooral delen met anderen. Daar wordt iedereen beter van!

    Tot slot: leuk dat je me noemt in je blog. Dank!


    22 maart 2013 om 08:34
    jmoons

    Ik stuur toch nog wel dagelijks mails, ook privé. En zolang binnen b2b mail de standaard blijft, lijkt me dat ‘correct e-mails schrijven’ zeker nuttig kan zijn. Maar een volledige module lijkt me dan weer een beetje overdreven, eerder een half lesje of zo :).

    Meer on-topic: ik denk dat als een theorie of model achterhaald wordt door een technologische ontwikkeling, het die naam eigenlijk niet had mogen verdienen. Het valt mij wel vaker op dat binnen ‘populaire’ marketing wordt gesproken van modellen en theorieën terwijl je vanuit wetenschappelijk perspectief eerder van ‘lijstjes’ of ‘schema’s’ zou moeten spreken. Denk bijvoorbeeld aan de SWOT-‘analyse’ zoals die in de praktijk wordt uitgevoerd.

    Om even een parallel te trekken met de informatica: de technologie is compleet anders dan in de jaren ’50, dataverkeer verloopt via totaal andere kanalen. Maar de informatietheorie van Claude Shannon (1948), die de basis biedt van bijvoorbeeld datacompressie, staat er voor de eeuwigheid (met de nodige aanvullingen, natuurlijk).

    Uiteindelijk zou een theorie in marketing om gedrag moeten gaan, niet om het laatste technologische snufje. En de menselijke natuur verandert een stuk minder snel dan de technologie.


    22 maart 2013 om 08:34
    Edwin Vlems

    @Mark: bedankt, je verdient de credits ook

    @Jonas: Je hebt gelijk, een model moet voor langere tijd van toepassing zijn. Ik denk wel dat die ‘langere tijd’ steeds korter wordt, kijk maar hoe snel het hele ‘outbound marketing’ (mensen lastig vallen met je boodschap) wordt ingehaald door ‘inbound marketing’ (kennis online zetten om gevonden te worden). In een paar jaar tijd maakt marketing een draai van 180 graden, dat gebeurde vroeger niet.


    22 maart 2013 om 08:43
    Annelies Verhelst

    En zo wordt het al snel een discussie over hoe we het onderwijs moeten aanpassen om op de snelheid van ontwikkelingen in te kunnen spelen. Dit speelt natuurlijk niet alleen bij marketing- en communicatieopleidingen.

    Voor het overige vind ik er niets mis mee om gewoon studenten te leren over modellen en theorieën en ze leren briefschrijven. Het vormt een goede basis, de rest pikken ze snel genoeg op in de praktijk. Althans, ik pikte het snel genoeg op in de praktijk en nu achteraf kan ik in mijn werk die modellen ook een stuk beter waarderen en zien dat er wel degelijk een kern van waarheid in zit, en daar borduur je dan gewoon op verder. De waan van alle dag met alle trends en ontwikkelingen gebruik je in je werk niet direct zodra er een blog over schrijft, dus die hoef je tijdens je studie ook niet te volgen.

    Het alternatief is namelijk studies opheffen en iedereen verplichten op andere manier iets te leren.

    Zoiets.


    22 maart 2013 om 12:36
    Edwin Vlems

    @annelies: ik ben inderdaad ook benieuwd hoe onderwijs er over 5 jaar uit ziet. Een interessant model is wellicht de ‘Marketingfacts Updates’, waar ik zelf ook onderdeel van ben (zie het ingevoegde ‘reclameblok’ bovenaan). Onderwijs als periodieke updates?


    22 maart 2013 om 12:48
    Annelies Verhelst

    Er zijn ook nog initiatieven als dat van Alexander Klöpping, met die lezingen via filmpjes etc. Soort live college volgen. Er gebeurt genoeg in elk geval en ben ook wel benieuwd.


    22 maart 2013 om 12:56
    Olav Donkers

    Helaas heb je weer gelijk, Edwin. Dit geldt jammer genog ook voor heel veel bedrijfstrainingen.

    Eén troost: vroeger (’toen er nog stoomtreinen reden…’), moesten wij ook zaken leren die we nooit zouden gebruiken. Maar hoe verouderd de lesstof ook is, het zet ons wèl aan tot nadenken en verdere zelfontplooiing.

    In aansluiting op jouw Leitmotiv ‘volg je gevoel’, nog eentje van Stutterheim Sr. : ZIE WAT IEDEREEN ZIET, DOE WAT NIEMAND DOET.


    23 maart 2013 om 11:36
    Edwin Vlems

    Inderdaad Olav, ook in deze snelle tijden moet je af en toe ‘cognitief tot rust’ komen.


    23 maart 2013 om 11:52
    Edwin Vlems

    Dat zijn gerenommeerde namen inderdaad, lijkt me interessant. Maar voordat de schoolwereld dat heeft opgepakt…


    23 maart 2013 om 13:48
    David

    denk dat de schoolwereld meer zou moeten nadenken over dit soort modellen.. anders hoeft het straks niet meer..


    23 maart 2013 om 13:55
    Edwin Vlems

    Tja David, wat is ‘de schoolwereld’. Ik denk dat mensen zelf naar kennis op zoek zullen gaan, zoals die studenten in de VS.


    23 maart 2013 om 15:21
    dottie

    Hey Edwin,

    Spijker op z’n kop. Van mijn nichtje hoorde ik laatst dat ze op de Universiteit van Tilburg les kreeg in online marketing van een professor die een smartphone overbodig vond en een les besteedde aan SMS-marketing.

    Toch vind ik niet dat een marketing manager het wiel tegenwoordig maar zelf moet uitvinden. Een opleiding kan prima overleven door het geven van sturing, het leren afwegen van alternatieven en aanleren van methodieken.

    Zelf moet ik ook toegeven dat ik mijn (bedrijfscommunicatie)studie als bijzonder zinvol heb ervaren. Zolang je maar niet verwacht dat een universiteit je de laatste trends meegeeft maar de focus legt op grote lijnen en methoden.


    25 maart 2013 om 08:32
    Edwin Vlems

    Ik denk dat je het daarmee mooi verwoordt, Roy.


    25 maart 2013 om 08:42
    Alle Wijmenga

    Hmmm, het artikel leest lekker weg. Is die school toch goed voor geweest. Helaas wordt er een ongekende hoeveelheid onzin in betrekkelijk weinig woorden verkondigd. Al was het maar omdat wij niet allemaal (een kloon van) Steve Jobs zijn.

    Alleen Annelies onttrekt zich aan het hier gebruikelijk instemmend meehuilen. Jongens toch, serieus. Niets nieuws onder de digitale zon! Een betere zaak waardig.


    25 maart 2013 om 13:41
    Mira Boh

    Ben het wel eens met het artikel. Het is geen meehuilen. We zouden eerder moeten huilen om het onderwijs wat er wordt gegeven.

    Tegenwoordig proberen opleiding “bij te blijven” door meer onderwijsinfo via internet te laten verlopen (via mail, blackboard, infonet en er zijn zelfs apps) maar dit maakt het niet duidelijker, en vooral heel ingewikkeld! Verder de leerstof die er wordt aangeboden via het internet achterhaald en een herhaling van de test uit de boeken.

    Dan even over het onderwijs zelf. Er worden juist steeds minder handvatten geven en de inhoud wordt ook steeds slecht. Er worden te veel onderwerpen aangesneden maar zo oppervlakkig dat je er eigenlijk niks aan hebt. (en dan heb ik het over de beste opleiding van Nederland)

    Als ik de onderwijs instellingen een aantal tips zou mogen geven:

    – Meer inhoud over minder onderwerpen juist meer grote lijnen/handvatten

    – contact houden met de trends en ontwikkelingen door het bezoeken van bedrijven in je sector, beurzen en congressen (doe dit wekelijks)

    – Studenten stimuleren extra curriculaire activiteiten op te pakken

    Ik heb meer geleerd van alles waar ik buiten mijn opleiding mee bezig ben en maak hem alleen maar af omdat je met een diploma toch eerder wordt aangenomen….


    25 maart 2013 om 14:21
    Edwin Vlems

    @Alle bedankt voor je eerste zin 🙂


    25 maart 2013 om 18:26
    Raymond Frijns

    Marketing facts, dat is het geen wat ik wil weten.

    Waar kun je belangrijke zaken vinden zoals “wat is de waarde van een standaard unlike” oftewel, hoeveel unlikes per dag is normaal voor een bedrijf?

    Wat is de waarde van een Like?

    Heb een artikel gelezen met een formule en daar kwam de waarde uit op gemiddel 200-300 euro per like. Nou, binnen 4 weken hebben we een community opgebouwd met 9000 likes en ga je me dan vertellen dat ik via die formule en die community 2 miljoen rijker ben? (ronduit geschat) Nee, waarde van een like moet zich in de toekomst uit betalen dus een waarde per like is natuurlijk maar globaal.

    Toch had ik wel graag antwoord op of er wel standaarden zijn voor iedere like/unlike gemiddeld…

    Iemand hier een antwoord op :)?


    26 maart 2013 om 13:04
    Sven van de Bergh

    Voor V-retailers is big-data van belang en een juiste analyse daarvan. Voor RL-retailers is de ‘vloer’ nog steeds het fundament van lokale meerwaarde. Beiden zullen zich echter moeten realiseren dat de omgeving van de consument van invloed is op zijn/haar gedrag.

    Think global, act local. Voor de een is het de vraag: “waar?” en voor de ander “wat?”

    Wie en hoe? Steve zei er ooit over: “Connecting the dots”.


    28 maart 2013 om 23:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!