Marketeers gebruiken self-prophecy effect om consumentengedrag te beinvloeden

20 augustus 2003, 06:22

Marketeers proberen normatief gedrag bij consumenten te veranderen in het voordeel van de eigen onderneming, de doelmarkt of de gemeenschap als geheel. Er wordt daarbij vaak een beroep gedaan op het sociale aspect van de acties van consumenten.

De belangrijkste techniek waar marketeers gebruik van kunnen maken, is misschien wel het self-prophecy effect. Dat blijkt uit onderzoek van Eric R. Spangenberg, David E. Sprott, Bianca Grohmann en Ronn J. Smith. Het self-prophecy effect houdt in dat gedragsveranderingen optreden in de richting van sociaal geaccepteerde normen. Het effect kan bijvoorbeeld teweeg worden gebracht door via een reeks media-inspanningen consumenten zichzelf af te laten vragen in hoeverre zij sociaal aanvaard gedrag vertonen. De belangrijkste vraag hierbij is op welke wijze het self-prophecy effect efficient bij een grote doelmarkt teweeg kan worden gebracht. Het is de onderzoekers echter onduidelijk of het effect optreedt bij het ontbreken van persoonlijke interactie. Eerdere onderzoekers stelden dat het self-prophecy effect een verschijnsel is van cognitieve dissonantie. Dat is een inconsequentie onder belangrijke cognities.

Bron:

Journal of Marketing

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!