Marketeer hinkt op twee gedachten over toekomst Twitter

Grootste zorg van adverteerders op Twitter is dat het met misinformatie en het online fatsoen uit de hand loopt, maar grote groep denkt ook dat het er juist beter op wordt.

19 januari 2023, 07:00 1072 x gelezen

Twitter, ooit toch een redelijk nerdy trapveldje voor veel online marketeers, dreigt een poel van verderf te worden en marketeers maken zich vooralsnog het meest zorgen over het idee dat er in de toekomst meer dat haatdragende content wordt gedeeld.

Dat stelt althans Capterra dat er onderzoek naar verrichtte en er een vrij compleet rapport over uitbracht, gebaseerd op gegevens van een onderzoek dat in november 2022 is uitgevoerd onder 300 marketing- en reclameprofessionals in de vooral de VS. Capterra is overigens een adviseur over martech die wordt betaald dóór martechbedrijven.

Het ondezoek  illustreert ook dat – wanneer je dus marketingprofessionals ondervraagt – de kampen ook hierover uiteenvallen in positivo’s en vakgenoten die zich juist ernstig zorgen maken. Zo’n 38% van de respondenten zegt te denken dat haatzaaiende taal de komende zes maanden erger zal worden op Twitter, vergeleken met 29% die denkt dat dat juist beter zal worden. Musk is z’n tijdelijke status als mondiale marketing-goeroe wel een beetje kwijtgeraakt, zo lijkt.

De ondervraagde marketeers hebben wel goede hoop dat het platform adverteerdervriendelijker wordt: 40% denkt dat adverteren op Twitter de komende zes maanden beter zal worden, 20% denkt juist dat het erger zal worden. Er is een overzicht ook:

Het overzicht leest niet echt als wereldschokkend, maar het is wel weer boeiend de ranking te zien van de issues die worden uitgevraagd. Kennelijk zit het punt van misinformatie hen ook hoog. Ook content van of door bots lijkt een beereiging, maar intussen denkt dan alweer een meerderheid dat het eerder beter dan minder zal worden in de loop van de komend jaar.

Ongeveer 72% van de marketeers zegt zich ‘grote zorgen’ te maken over verminderde contentmoderatie op Twitter en 68% zegt zich grote zorgen te maken over het feit dat gebruikers het platform verlaten. De meeste huidige adverteerders zijn wel van plan om op korte termijn bij Twitter te blijven: 21% van de respondenten zegt dat hun bedrijf van plan is de uitgaven aan het platform in de komende zes maanden te verminderen.

De ondervraagde marketeers waarderen verificatie op Twitter: 51% van de respondenten zegt dat verificatie belangrijk is voor social media-accounts van bedrijven, en drie op de vijf denkt dat het weglaten van die mogelijkheid op Twitter aanzienlijke impact zou hebben op de mogelijkheid om marketingdoelstellingen te behalen.

Waar Musk cs zich wel echt zorgen over mogen maken is het vertrouwen. Twitter-advertenties worden door de ondervraagde marketeers ingeschat als groot risico: bijna 2 op de 3 huidige Twitter-adverteerders zeggen dat adverteren op dit moment riskant is voor hun merk. Een derde (31%) zegt daartoe eerder de site te monitoren dan lopende advertentiecampagnes te onderbreken of op te schorten (dat was althans eind november zo). Als Twitter echt ten onder dreigt te gaan, zullen marketeers adverteren op de platforms van social concurrenten: ongeveer 3 op de 4 respondenten denkt dat marketeers dan zullen verhuizen naar andere grote platforms als Instagram (76%), Facebook (75%) of TikTok (60%).

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!