Marieke Blom (Hoofdeconoom ING Nederland) over de Nederlandse economie na de crisis

6 juli 2017, 13:00

De Nederlandse Bank voorspelt weer gunstige ontwikkelingen voor de Nederlandse economie. In 2017 wordt een economische groei van 2,5 procent verwacht. Hoe kan een entrepreneur in de huidige economische situatie succesvol ondernemen?

Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING Nederland, praat ons bij over de naweeën van de crisis, de situatie in de UK en de invloed van de lange formatie op de economische situatie in ons land. Blom: “In Nederland zijn mensen nu eerst nog geneigd om voor hetzelfde loon meer te gaan werken. Pas daarna gaan de lonen stijgen en is de consument weer koopkrachtiger.”

Hoe staan we ervoor?

Blom: “Dit is sinds de crisis het hoogste groeipercentage dat we sinds 2008 hebben gehad. Het lijkt dus heel goed. Maar als je verder terugkijkt, hebben we ook drie tot vier procent groei gekend. Dan heeft iedereen werk, zijn de lonen aan het stijgen en durven ondernemers flink te investeren.”

‘Onbenutte capaciteit in de Nederlandse economie’

Op de arbeidsmarkt zie je nog wel de restanten van de crisis terug. Er staan nog steeds te veel mensen langs de kant. “De werkloosheidcijfers dalen wel, maar de werkgelegenheidcijfers stijgen nog niet zo hard. Er zijn nog wel een tijdje langdurig mensen werkeloos”, denkt Blom. Hoe kan dat? Blom: “Er is een structurele verandering gaande. Er zijn veel meer mensen in de vorm van een flexibel contract, ZZP-contract of uitzendcontract aan het werk.”

Er is zeker nog ruimte voor opschaling, groei en kansen in de markt. Laat je bijpraten over de huidige economische situatie in Nederland!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief