Marc de Vries (Twitter): “We willen iedereen op de wereld een stem geven”

4 augustus 2014, 06:30

Marc de Vries was mede-oprichter van Monsterboard, maakte de opkomst en ondergang van Hyves van dichtbij mee en is nu bijna een jaar country manager Benelux bij Twitter. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de uitbreiding van Twitter in Nederland, zowel qua hoeveelheden gebruikers als qua commerciële activiteiten. Wat hem drijft? “Ik help bedrijven groeien. Ik word blij van de groei van een team en de hoeveelheid klanten. Daar sta ik voor op.”

Twitter heeft op dit moment wereldwijd 255 miljoen actieve gebruikers. Nederland vormt een uitzondering. In die zin dat twitteraars over het hele land zijn verspreid, waar je in andere landen vaak alleen activiteit in de hoofdstad of andere grote steden ziet. Dat maakt Nederland bij uitstek geschikt voor het testen van zaken. “Denk bijvoorbeeld aan Twitter en televisie. Dat is met The Voice begonnen. Dus als wij met iets aankomen dat nieuw en innovatief is en schaalbaar voor de rest van de wereld, dan kijken ze daar in Amerika graag naar.” Ondertussen is Nederland wel gezakt op de wereldwijde ranglijst: van een top 3 positie naar een plek in de top 10. “Wat je ziet is dat het hier heel snel is doorgedrongen naar een groot deel van de bevolking. En het groeit nog steeds, maar langzamer dan een paar jaar terug. Andere landen gaan op dit moment harder.”

“Goeie mix tussen een commercieel model en toch gratis voor gebruikers”

Sinds de beursgang van Twitter is de heersende opinie dat het bedrijf niet snel genoeg groeit, zowel qua gebruikers als qua inkomsten. Maar er wordt op beide terreinen hard gewerkt. “We hebben er na vijf jaar testen en oefenen voor gekozen om niet voor zogenoemde take-overs of banners als advertenties te gaan, maar de Twittercontent, de tweet, de advertentie te laten worden. Dat is een goeie mix gebleken tussen een commercieel model en toch gratis voor gebruikers. Als wij dat op het juiste moment doen, goed getarget, dan zien we dat veel mensen meer dan op normale banners echt interacteren met tweets en advertenties”, aldus De Vries. Zo kunnen tijdens het WK adverteerders tweets uitsturen aan hun volgers of aan mensen die een bepaalde hashtag hanteren. Die tweet komt dan bovenin de tijdlijn de staan. Vooralsnog gaat het om 1 sponsored tweet per timeline refresh.

Dan nog kan het gebeuren dat mensen liever betalen dan dat ze advertenties willen zien. Maar Marc de Vries lijkt dit model dat Spotify hanteert niet in de lijn der verwachtingen liggen. “Wij willen echt iedereen op de wereld bereiken, iedereen op de wereld een stem geven, en wij geloven dat gratis toegang tot een platform zonder dat je daar over hoeft na te denken, daar de beste manier voor is.” Maar wat in ieder geval voorop staat, is de gebruiker. Er is Twitter alles aangelegen om gebruikers niet tegen zich in het harnas te jagen. Volgens De Vries komt dat voort uit het dna van de oprichters van het bedrijf.

“Wij voegen waarde toe voor programmamakers”

Opvallend blijft de focus van de beleidsmakers van Twitter op televisie. Volgens De Vries geen toeval: zowel Twitter als televisie draaien om live en openbaar. Bovendien zie je dat 40 procent van alle tweets die ‘s avonds worden verstuurd tv gerelateerd zijn. “Meer kijkers zorgt voor meer tweets en dat zorgt weer voor meer kijkers. En mensen die twitter als second screen gebruiken zijn minder geneigd om tijdens commercialbreaks weg te zappen. Dus wij voegen waarde toe voor programmamakers.” Daarnaast zie je dat steeds meer mensen Twitter gebruiken om te zoeken. Op dit moment is het zo dat tweederde van de gebruikers Twitter gebruikt om te zoeken naar actuele informatie. Wat tot gevolg heeft dat zoekopties worden geoptimaliseerd. Ook zie je steeds meer beeld. “Vroeger was Twitter tekst only, maar omdat het hele internet bewegend beeld is, maken we tweets ook steeds rijker.” Daarvoor is het speciale cardsplatform gebouwd.

Ondanks alle ontwikkelingen blijven De Vries en zijn inmiddels 10-koppige team veel tijd kwijt aan wat hij noemt evangelisatie. Twitter helpt bedrijven de tool zo goed mogelijk in te zetten. In Nederland is daar zelfs een speciale functie voor in het leven geroepen. De brand strategist vult zijn dagen met het geven van workshops en het geven van tips. “Als we bij een bedrijf komen dat Twitter nog niet snapt dan gaan we de eerste 6 maanden echt niet over advertentieproducten praten. Dan gaan we daar wekelijks naartoe om uit te leggen.” Met als gevolg gestage groei, over het algemeen tevreden gebruikers, een verankering in dat wat je dagelijks meemaakt en een omzet die voor 80% via mobiel wordt gerealiseerd. “Het is lastig om vanuit een internet omgeving op mobiel geld te gaan verdienen. Twitter is erin geslaagd omdat vanaf de grond op te bouwen.” De Vries kan bijna tevreden zijn.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!