Hyves passeert Marktplaats in bereiksmeting STIR

28 april 2008, 02:03

Hyves passeert Marktplaats in bereiksmeting STIR

Eind vorige week publiceerde de Stichting Internetreclame (STIR) de resultaten (xls) voor de bereiksmeting van maart 2008 (via: Emerce).

Voor het eerst staat daarin het sociale netwerk Hyves op de eerste plaats met een maandelijks bereik van 49,7 procent onder internetgebruikers van 13 jaar en ouder. Deze ca.

3,9

6,8 miljoen internetgebruikers resulteren in ca. 117 miljoen bezoeken per maand oftewel gemiddeld ca. 17 bezoeken per gebruiker per maand. Hyves wordt gevolgd door Marktplaats (49,3%) en Microsoft Messenger (38,8%).

In het bereiksonderzoek van STIR is een groot aantal websites (maar niet alle) vertegenwoordigd. Het overzicht laat alleen de ruim 200 websites zien die ook zijn aangesloten bij de STIR. Populaire websites als Google.nl, Postbank.nl en Wikipedia.org staan niet in deze lijst.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Raymond Spanjar

    Ha Marco,

    Zjin mooie cijfers he? Die 3,9 miljoen klopt alleen niet geloof ik. De bereikspercentages betreffen de hele Nederlandse bevolking ouder dan 13 jaar, niet alleen de internetters, als ik het goed heb.

    Volgens het tweede tabblad in de STIR cijfers is dit 13,6 miljoen. Het Hyves bereik is dan 13,6 x 49,7% = 6,75 miljoen.


    28 april 2008 om 05:54
    loket

    @Marco en Hyves was vorige maand ook al de grootste . . . .


    28 april 2008 om 06:06
    media

    @Raymond: ah, je hebt gelijk hoor ik net van Peter; zal het even aanpassen!


    28 april 2008 om 06:11
    Raymond Spanjar

    @Marco: thanx, 3,9 vinden we ook al top natuurlijk, maar 6,7 is helemaal mooi…:-)


    28 april 2008 om 06:22
    Paulo Lopes

    wat is nu de juiste lijst? Ik ontving vorige week deze top 10

    Verschuiving domeinen – maandbereik 13+ %

    Februari Maart Verschil Verschil %

    1 Ilse Media 63,5 64,0 0,5 1%

    2 Publieke Omroep 53,7 54,9 1,2 2%

    3 AdLINK 49,0 53,5 4,5 9%

    4 Marktplaats 48,6 50,5 1,9 4%

    5 Hyves 47,7 49,7 2,0 4%

    6 Microsoft 45,6 46,4 0,8 2%

    7 WebAds 45,4 45,9 0,5 1%

    8 Semilo 33,7 36,1 2,4 7%

    9 Telegraaf 32,7 33,7 1,0 3%

    10 IMnetworks 33,0 31,2 -1,8 -5%


    28 april 2008 om 10:32
    loket

    @Paolo jouw top 10 is gebaseerd op STIR-participanten als geheel en is niet gespecificeerd naar websites zoals de tabel in de posting. Die participanten heten binnen STIR ‘domeinen’.


    28 april 2008 om 10:37
    Paulo Lopes

    @ Peter Dank voor de toelichting! Helemaal duidelijk. Voortaan naar 2 lijsten kijken (domein en website niveau)


    28 april 2008 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!