Mannen komen van Foursquare, vrouwen van Facebook

Mannen gebruiken social media voor status, vrouwen voor het onderhouden van contacten

Mannen komen van Foursquare, vrouwen van Facebook

Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van het online onderzoek van Porter Novelli onder 10.000 consumenten in zeven Europese landen. Mannen verschillen van vrouwen in het gebruik van social media. Waar mannen social media gebruiken als statusverhogende activiteiten, houden vrouwen zich meer bezig met contacten onderhouden en vriendschappen versterken. Hoe zit dit in Nederland versus Europa? En wat is de implicatie van deze uitkomsten voor merken?

De fascinatie voor de verschillen tussen mannen en vrouwen speelt al heel lang. Je ziet het in tv-programma’s, films en in boeken. Iedereen kent de uitspraak ‘mannen komen van Mars, vrouwen van Venus’. En nu zijn we ook steeds meer bezig om sekseverschillen in het gebruik van social media te onderzoeken. Deze kennis is immers nuttig voor het strategisch inzetten van social media om doelgroepen te bereiken.

Social-mediagebruik in Europa: vrouwen actiever

Over het algemeen zijn in Europa vrouwen actiever met social media dan mannen (65% vs 58%). Vrouwen gebruiken ook vaker dagelijks social media dan mannen (50% vs 40%). Dat geldt niet voor alle social-mediakanalen. Twitter wordt door meer mannen gebruikt dan vrouwen (30% vs 22%). Mannen bloggen zèlf ook meer (32% vs 24%), lezen iets vaker blogs van anderen (57% vs 52%) of posten een commentaar hierop. Andere uitkomsten van het onderzoek, waar de sociale aard van vrouwen meer naar voren komt, zijn:

  • Vrouwen lezen iets vaker dan mannen updates of foto’s van vrienden (94% vs 91%).
  • Vrouwen posten vaker dan mannen commentaar of foto’s op pagina’s van vrienden (88% vs 81%).
  • Vrouwen posten vaker dan mannen commentaar of foto’s op de eigen pagina (79% vs 73%).
  • Vrouwen spelen iets vaker dan mannen gratis online games (65% vs 62%).

Mannen checken vaker in

Als het gaat om het online inchecken op een locatie via Foursquare of Facebook Places dan zien we ook interessante verschillen in Europa. Inchecken gebeurt overal vaker door mannen. Duitse mannen  checken het meest in, gevolg door Belgen en Fransen. Er zijn ook wat verschillen tussen de seksen tussen de landen. In België en Frankrijk is het verschil tussen mannen en vrouwen het grootst:

  • In Frankrijk checkt 35% van de mannen wel eens in (vs 25% van de vrouwen).
  • In België checkt 40% van de mannen wel eens in (vs 31% van de vrouwen).
  • In Duitsland check 46% van de mannen wel eens in (vs 39% van de vrouwen).

Vrouwen beter verbonden

Als het gaat om interactie met merken binnen social-mediakanalen zien we wat kleinere verschillen tussen mannen en vrouwen in de onderzochte Europese landen. Mannen volgen iets vaker dan vrouwen merken vanwege kortingen (57% vs 52%), maar doen wel iets vaker mee aan online merkcompetities (55% vs 51%). Verder is interessant te vermelden dat:

  • Mannen iets minder vaak dan vrouwen een merk volgen omdat ze het een goed merk vinden (47% vs 50%).
  • Mannen iets minder dan vrouwen merken volgen om het laatste productnieuws te ontvangen (52% vs 54%).

Waarin verschillen Nederlandse mannen van vrouwen als het gaat om het gebruik van social media en de interactie met merken op social media?

Vrouwen meer gericht op interactie

Over het algemeen volgen wij het beeld in Europa. Ook in Nederland zijn meer vrouwen dagelijks actief op social media dan mannen (47% vs 32%). Verder zijn er wat accentverschillen. Vrouwen lezen bijvoorbeeld vaker updates en foto’s van anderen en posten vaker zelf commentaar of foto’s op pagina’s van vrienden. Opvallend is het grote verschil in het spelen van gratis online social games. Vrouwen zijn hier in Nederland vergelijking tot het Europese gemiddelde veel actiever mee dan mannen (50% vs 37%).

Mannen gevoeliger voor status en opinie

Twitteren is, net als in de rest van de onderzochte Europese landen, iets meer een mannending. Dat geld ook voor het inchecken op locaties via Foursquare of Facebook Places. 33% van de mannen doet dit wel eens, versus 28% van de vrouwen. Wat bloggen betreft, in de vorm van het zèlf schrijven van een eigen blog, ontlopen we elkaar niet veel. We verschillen weer wel als het gaat om het lezen van andermans blogs. Dat doen mannen weer iets sneller dan vrouwen (40% vs 34%). Vrouwen posten echter weer sneller dan mannen een comment op een blog (49% vs 42%).

Nederlanders minder geneigd merken te volgen

Nederlanders zijn in vergelijking met de rest van Europa minder geneigd merken te volgen. Vrouwen en mannen ontlopen hier elkaar niet echt (26% vs 25%). Waarom volgen Nederlanders merken op social media? Qua motivatie verschillen mannen hier niet of nauwelijks van vrouwen. 39% van de vrouwen volgt een merk omdat ze het merk goed vinden (38% van de mannen). Zoals eerder bericht hier op Marketingfacts zijn Nederlanders vooral functionele gebruikers van social media. In tegenstelling tot wat in Europa gemiddeld geldt, zijn Nederlandse vrouwen nog meer dan mannen te porren om merken te volgen in verband met mogelijke voordeeltjes dat het op kan leveren. En verder opvallend: mannen volgen meer dan vrouwen merken op social media vanwege het laatste productnieuws (70% vs 60%). Dit is tegen de trend in van Europa.

Vergelijkbaar internationaal onderzoek

De cijfers uit het EuroPNstyles onderzoek worden ondersteund door andere onderzoeken, zoals die van Forrester. Uit de Social Technographics data 2011 is gebleken dat vrouwen een ander online sociaal gedrag vertonen dan mannen. Volgens onderzoeker Tracy Stokes zouden vrouwen meer behoefte hebben om deel te nemen in communities, om informatie te delen en om online de interactie aan te gaan met merken. Vrouwen zijn hiermee een interessante doelgroep voor merken. Ze zijn meer met elkaar verbonden en praten sneller over merken en producten met anderen.

Het online gedrag tussen mannen daarentegen is competitiever van aard. Mannen zijn vaker dan vrouwen in te delen onder de groepen Collectors, Creators en Critics. Binnen die groepen wordt relatief meer naar video’s gekeken, content gecreëerd en is er meer dominant gedrag bij het posten van opinies in online forums. Ook de Wall Street Journal, ComScore en Facebook onderstrepen de uitkomsten van het onderzoek van Porter Novelli.

Slot

Het lijken obligate uitkomsten, maar in het tijdperk waarin merken strijden om de aandacht van de consument, is het van belang om te weten hoe consumenten worden beïnvloed, ongeacht het medium. Het gaat er lang niet meer om ‘iets’ met social media te doen, maar om werkelijk consumenten bij je merk te betrekken, offline en online. Dat Nederlanders tot nu toe maar mondjesmaat online de relatie aangaan met merken betekent nog niet dat het onmogelijk is. Denk aan de successen van bijvoorbeeld de Nederlandse Facebookpagina’s van Hi, Pathé of Vakantieveilingen.

Moeten we kiezen voor een verschillende aanpak op social media voor mannen en vrouwen? Mannen zijn misschien sneller te paaien met nieuwtjes en moet je faciliteren in hun gewenste expertrol en hiervoor belonen. Zij willen laten zien dat ze er verstand van hebben, en dan het liefst als eerste binnen hun netwerk. Dit is veel meer extern gericht. Vrouwen moet je daarentegen meer stof tot conversatie bieden. Vrouwen willen meer onderling het nieuws met elkaar duiden. Ook zijn zij gevoeliger voor visuele content. Dit verklaart ook bijvoorbeeld grotendeels het huidige succes van Pinterest onder deze doelgroep. Zie tot slot nog een leuke infographic met trekking tot de sexeverschillen. Wat zijn jullie ervaringen? Moeten we kijken naar verschillen in benadering tussen mannen en vrouwen op social media of is dit zinloos en achterhaald? 
 


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Hoi Juriaan, interessante data. De onderzoeker in mij vraagt zich af: Als het in de 3e alinea gaat over 'mannen' en 'vrouwen', gaat het dan over alle mannen en vrouwen, over zij die toegang hebben tot internet of zij die een social media account hebben. Dat maakt nogal een verschil namelijk :-)

    geplaatst op
  • Hi Wim,

    dank voor je reactie. Goede vraag. Het gaat in dit geval om alle mannen en vrouwen die toegang hebben tot internet en social media (en dit in meer of mindere mate gebruiken).

    met groet
    Juriaan

    geplaatst op
  • hallo Jurriaan,

    Interessanter is het om te proberen clusters te identificeren op basis van gedrag (veel of weinig gebruik, sterk of niet sterk connected, intensief retweeten/repinnen/etc, gebruiken diverse social media of slechts 1). Binnen die groepen zullen altijd een geslacht, leeftijdsgroep, inkomensgroep sterker vertegenwoordigd zijn dan andere. Maar alleen maar analyseren op basis van 1 demografische factor (in dit geval geslacht) is wel een beetje achterhaald lijkt mij...

    geplaatst op
  • Dag Anne Marie,

    die clustering is inderdaad een interessante. Dat hebben we ook eerder gedaan binnen dit onderzoek. Toen hebben we gekeken naar gedrag (gebruik van social media in al zijn vormen) en houding t.a.v. merken op social media. Daar kwamen 4 clusters uit. Lees anders mijn blog op Marketingfacts hierover nog eens na. http://bit.ly/yniCRR


    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.