Managers zien door de bomen het bos niet meer

Managers zien door de bomen het bos niet meer

Managers zien door de bomen het bos niet meerE-mail, mobiele telefoons en nieuwsbrieven dragen bij aan een te hoge informatiebelasting voor managers en werknemers (zie ook: digitale stress). Het informatietekort van het begin van de twintigste eeuw heeft zich omgezet in een informatieoverschot. Managers hebben tegenwoordig moeite door de bomen het bos te onderscheiden. Dit blijkt uit het proefschrift Managers’ information overload: the impact of coping strategies on decision-making performance (pdf) waarmee Ksenia Iastrebova promoveerde aan het Erasmus Research Institute of Management (ERIM). Het onderzoek naar de zogenaamde information overload waar veel managers en werknemers onder lijden, bestudeert deze overload binnen drie verschillende bedrijven en biedt aan de hand daarvan mogelijke oplossingen (via: AG).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik mis de RSS feeds in dit rijtje ;-)

    geplaatst op
  • Sterker nog, in het hele document (383 pagina's) wordt RSS helemaal niet genoemd. En dat terwijl het een proefschrift is dat op 2 maart 2006 is gepubliceerd.

    geplaatst op
  • De informatiebelasting zou te hoog worden bij het helemaal lezen/doorspitten maar ik vroeg me idd wel af waarom RSS als iinformatiebron en dus medeveroorzaker van eventuele overload ontbreekt.

    Het deed me ook even terugdenken aan de discussie van een tijd terug waarbij min of meer werd aangevoerd dat RSS de druk van de ketel zou halen bij de overlaod aan email. Volgens mij zijn we het er nu allen toch wel over eens dat het alleen het vervangen van een medium is en de load met RSS net zo hoog of zelfs hoger kan worden (2500 waren het er Marco?)

    geplaatst op
  • Het woord 'e-mail' kan ik ook niet vinden het proefschrift. Staan er ook nog aanbevelingen in om iets te doen aan deze informatie-overload?

    geplaatst op
  • Aardig is wel de constatering dat een mens maar gemiddeld 150 zinvolle relaties kan onderhouden. En dat de (informatieve) kracht van een Social Network dus juist zou toenemen als je het aantal relaties dat iemand in dat Network heeft zou beperken.

    geplaatst op
  • Weet niet hoe je gezocht hebt John maar e-mail (email, electronic mail en mail) wordt bijna 400 keer genoemd in het proefschrift.

    In het laatste hoofdstuk vind je de paragraaf 'practice: implications and lessons for managers and organizations' met een aantal suggesties.

    Kasper, RSS kan in sommige gevallen inderdaad leiden tot een informatie-overload maar dat moet je dan wel eerst ervaren ;-)

    geplaatst op
  • Bedankt voor de suggestie Marco maar ik ga liever uit van 'beter voorkomen dan genezen' ;-)

    Ik weet van mezelf dat ik ook teveel neig naar alles willen hebben en alles willen weten maar niet de rust en tijd neem en heb om vervolgens ook alles echt te lezen, al was het maar de belangrijkste punten.

    Voordeel van RSS is dat het geen 2-zijdig communicatiemiddel is en dus makkelijk en snel te beperken of compleet uit te schakelen is. Bij je telefoon en je inbox wordt dat al een stuk lastiger.

    geplaatst op
  • Grappig, een ander proefschrift concludeert dat werknemers (dat zijn managers uiteindelijk ook) eigenlijk op vrij natuurlijke wijze weten om te gaan met deze 'informatie overload'. Suzanne de Bakker stelt zelfs dat er helemaal geen sprake is van overload. Zie: http://www.managersonline.nl/index.php?section=article&action=show&id=3149

    geplaatst op
  • Ik denk dat Suzanne en Ksenia eens moeten gaan praten ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.