Managers zien door de bomen het bos niet meer

24 maart 2006, 09:34

Managers zien door de bomen het bos niet meerE-mail, mobiele telefoons en nieuwsbrieven dragen bij aan een te hoge informatiebelasting voor managers en werknemers (zie ook: digitale stress). Het informatietekort van het begin van de twintigste eeuw heeft zich omgezet in een informatieoverschot. Managers hebben tegenwoordig moeite door de bomen het bos te onderscheiden. Dit blijkt uit het proefschrift Managers’ information overload: the impact of coping strategies on decision-making performance (pdf) waarmee Ksenia Iastrebova promoveerde aan het Erasmus Research Institute of Management (ERIM). Het onderzoek naar de zogenaamde information overload waar veel managers en werknemers onder lijden, bestudeert deze overload binnen drie verschillende bedrijven en biedt aan de hand daarvan mogelijke oplossingen (via: AG).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Kasper Katje

    Ik mis de RSS feeds in dit rijtje 😉


    24 maart 2006 om 10:15
    media

    Sterker nog, in het hele document (383 pagina’s) wordt RSS helemaal niet genoemd. En dat terwijl het een proefschrift is dat op 2 maart 2006 is gepubliceerd.


    24 maart 2006 om 10:27
    Kasper Katje

    De informatiebelasting zou te hoog worden bij het helemaal lezen/doorspitten maar ik vroeg me idd wel af waarom RSS als iinformatiebron en dus medeveroorzaker van eventuele overload ontbreekt.

    Het deed me ook even terugdenken aan de discussie van een tijd terug waarbij min of meer werd aangevoerd dat RSS de druk van de ketel zou halen bij de overlaod aan email. Volgens mij zijn we het er nu allen toch wel over eens dat het alleen het vervangen van een medium is en de load met RSS net zo hoog of zelfs hoger kan worden (2500 waren het er Marco?)


    24 maart 2006 om 10:46
    John

    Het woord ‘e-mail’ kan ik ook niet vinden het proefschrift. Staan er ook nog aanbevelingen in om iets te doen aan deze informatie-overload?


    24 maart 2006 om 11:36
    Mark Rosbergen

    Aardig is wel de constatering dat een mens maar gemiddeld 150 zinvolle relaties kan onderhouden. En dat de (informatieve) kracht van een Social Network dus juist zou toenemen als je het aantal relaties dat iemand in dat Network heeft zou beperken.


    24 maart 2006 om 11:42
    media

    Weet niet hoe je gezocht hebt John maar e-mail (email, electronic mail en mail) wordt bijna 400 keer genoemd in het proefschrift.

    In het laatste hoofdstuk vind je de paragraaf ‘practice: implications and lessons for managers and organizations’ met een aantal suggesties.

    Kasper, RSS kan in sommige gevallen inderdaad leiden tot een informatie-overload maar dat moet je dan wel eerst ervaren 😉


    24 maart 2006 om 11:45
    Kasper Katje

    Bedankt voor de suggestie Marco maar ik ga liever uit van ‘beter voorkomen dan genezen’ 😉

    Ik weet van mezelf dat ik ook teveel neig naar alles willen hebben en alles willen weten maar niet de rust en tijd neem en heb om vervolgens ook alles echt te lezen, al was het maar de belangrijkste punten.

    Voordeel van RSS is dat het geen 2-zijdig communicatiemiddel is en dus makkelijk en snel te beperken of compleet uit te schakelen is. Bij je telefoon en je inbox wordt dat al een stuk lastiger.


    24 maart 2006 om 11:57
    media

    Ik denk dat Suzanne en Ksenia eens moeten gaan praten 😉


    24 maart 2006 om 16:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!