Man in reclame komt er niet al te best vanaf

Man in reclame komt er niet al te best vanaf
, Upstream
@marcoderksen

In de reclame krijgt de man tegenwoordig niet zo`n beste rol toebedeeld. Meestal is de hij-figuur een goed uitziend, maar dom figuur of een sullige huisvader. De vrouw daarentegen wordt als mooi, vrij en onafhankelijk geportretteerd.

Daarmee zijn vrouwonvriendelijke stereotypen uit de reclamefilmpjes verbannen. De hedendaagse vrouw wordt als een soort supervrouw afgeschilderd. Veel reclamefilmpjes bevatten een sociologische boodschap, zoals de man-vrouwverhouding. Maar ook dan komt de vrouw als goed en sterk naar voren, en wordt de man als sukkel uitgebeeld. De vrouw in de reclame blaakt van zelfvertrouwen. Ze kan alles, en als ze iets niet kan, zoals koken, heeft dat juist iets stoers. In werkelijkheid zijn vrouwen helemaal geen onafhankelijke supersekse. De meeste vrouwen werken parttime en zijn echt niet zo vrij en onafhankelijk. De reclames doen daarmee de vrouwen, maar ook de mannen geen recht. En dat terwijl de meeste manonvriendelijke spotjes door mannen worden gemaakt. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat hoe meer de man omlaag wordt gehaald, hoe gretiger de vrouw de aangeprezen spullen koopt.

Bron:
Elsevier nr. 37, p. 24, 1 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • En in 2011 is dit nog steeds zo!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.