Man in reclame komt er niet al te best vanaf

20 september 2003, 05:46

In de reclame krijgt de man tegenwoordig niet zo`n beste rol toebedeeld. Meestal is de hij-figuur een goed uitziend, maar dom figuur of een sullige huisvader. De vrouw daarentegen wordt als mooi, vrij en onafhankelijk geportretteerd.

Daarmee zijn vrouwonvriendelijke stereotypen uit de reclamefilmpjes verbannen. De hedendaagse vrouw wordt als een soort supervrouw afgeschilderd. Veel reclamefilmpjes bevatten een sociologische boodschap, zoals de man-vrouwverhouding. Maar ook dan komt de vrouw als goed en sterk naar voren, en wordt de man als sukkel uitgebeeld. De vrouw in de reclame blaakt van zelfvertrouwen. Ze kan alles, en als ze iets niet kan, zoals koken, heeft dat juist iets stoers. In werkelijkheid zijn vrouwen helemaal geen onafhankelijke supersekse. De meeste vrouwen werken parttime en zijn echt niet zo vrij en onafhankelijk. De reclames doen daarmee de vrouwen, maar ook de mannen geen recht. En dat terwijl de meeste manonvriendelijke spotjes door mannen worden gemaakt. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat hoe meer de man omlaag wordt gehaald, hoe gretiger de vrouw de aangeprezen spullen koopt.

Bron:

Elsevier nr. 37, p. 24, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Erik

    En in 2011 is dit nog steeds zo!


    29 december 2011 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!