Maatschappelijke breedbandprojecten blijven steken in pilots

1 juni 2004, 04:17

Maatschappelijke breedbanddiensten hebben moeite het pilot-stadium te ontstijgen. Dit blijkt uit een quickscan naar breedbandtoepassingen voor consumenten door consultancybureau KPMG. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Platform Nederland Breed (een initiatief van de Nederlandse kabelsector).

KPMG zegt moeite gehad te hebben bij het vinden van maatschappelijke breedbanddiensten, omdat deze meestal een uitgesproken lokaal karakter hebben.

In totaal hebben de onderzoekers vijftien breedbandprojecten in de sectoren zorg, onderwijs, ouderenzorg en veiligheid onder de loep genomen: HeartsPoint, Nocturne, Interapy, Onlinespreekuur, Sterrewereld (zorg), @webschool, OBS de Bijenkorf, ThinkQuest, Kennisnet (onderwijs), Elektronische aangifte politie, Yunu en Imei, Peace of Mind (veiligheid), CamCare, OMNI en Seniorzorg(ouderenzorg).

Uit gesprekken met projectleiders van diverse projecten blijkt dat de toepassingen het stadium van pilot nauwelijks ontgroeid zijn. De projecten hebben ook moeite met door te groeien naar een landelijk niveau.

De onderzoekers hebben ook succes- en faalfactoren van de diverse projecten in kaart gebracht. Verrassend is dat snelheid- en de bandbreedte van de infrastructuur nergens een knelpunt is gebleken. Vooral voor de toepassingen voor de burger is nauwelijks bandbreedte vereist. De onderzoekers onderscheiden een aantal factoren die de mate van succes van de projecten kunnen be?nvloeden.

Aan de kant van de dienstverlener is het belangrijk dat er een efficiencyverbetering wordt behaald met de nieuwe dienst. Daarnaast moet een multidisciplinaire samenwerking moet het evenwicht tussen techniek, dienst en gebruiker bewaren.

Aan de kant van de gebruiker blijkt gebruiksgemak erg belangrijk. Bij het project Camcare hoeft de gebruiker maar op ??n knop te drukken om contact te krijgen met een verpleegkundige.

Vier projecten zijn nader bekeken: Camcare, Nocturne, Interapy en de @webschool. Je kunt daar meer over lezen in de publicatie.

Lees verder:

http://www.webwereld.nl/

Download het rapport:

http://www.nederlandbreed.nl/downloads/pdf/visiedocument_succes.pdf (455 Kb)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief