Ludieke reclame kan leiden tot inbraak

25 augustus 2009, 09:57

Een reclameboodschap overbrengen bij de kritische consument van vandaag de dag is niet makkelijk. Daar is creativiteit voor nodig. Bedrijven vinden nog steeds ludieke wegen voor het communiceren van hun boodschap. Zo treffen consumenten bij thuiskomst een boodschap via briefjes op hun voordeur. Creatief bedacht, alleen hebben de reclamemakers aan mogelijke gevolgen gedacht?

Reclame op de voordeur. Creatief gevonden. Dat zeker! Houd alleen wel rekening met het sociale karakter van dit soort reclame. Wanneer de reclame op de voordeur enige tijd blijft hangen, is duidelijk dat de bewoners een paar dagen van huis zijn. Dat is vast niet de bedoeling van de reclamemaker, want een inbraak kan zomaar het gevolg zijn.

Beveiligingsadviseurs van het bedrijf Homesafety zagen reclameboodschappen hangen op voordeuren in de wijk waar zij bewoners op het gebied van inbraakpreventie adviseerden. Bewoners waren soms een paar dagen niet thuis en bij terugkomst stuitten de adviseurs nog steeds op de reclamebriefjes bij de voordeur. En wanneer zij het constateren, is de kans groot dat ook inbrekers het hebben gezien.

Moeten marketeers en reclamemakers altijd rekening houden met het sociale karakter van hun uitingen? Of is dit te ver gezocht? Houdt Google hier rekening mee in het inhoudsnetwerk en de direct response netwerken in hun netwerk?

Sebastiaan Rasterhoff
Manager Performance Marketing bij Rakuten

Ik ben afgestuurd bij Marketingcommunicatie Bureau La Compagnie (Groningen) als Bachelor of Communication. Tijdens mijn afstudeerstage ben ik in contact gekomen met online marketing, vanuit mijn stage ben ik een half jaar werkzaam geweest als online marketeer bij NDC-mediagroep voor de website www.fitclub.nl. Ik ben bij StormMC binnen gehaald als online marketing consultant, binnen mijn functie is Usability en online advertising mijn expertise. Dagelijks houd ik mij bezig met campagne management en advies op het gebied van online advertising en usability. Sinds juli 2009 ben ik in dienst getreden bij Homesafety (marktleider op het gebied van particuliere woonbeveiliging)als internet marketeer. Binnen Homesafety ben ik verantwoordelijk voor de online marketing, zowel strategisch als operationeel verantwoordelijk. Na mijn functie bij Homesafety heb ik een jaar de kar getrokken voor de online campagne Unive Zorgverzekering. Waarna ik weer terug ben op het oude nest: NDC mediagroep. Binnen deze organisatie was ik werkzaam als online marketeer en verantwoordelijk voor de doorontwikkeling www.dvhn.nl www.lc.nl en de overige titels binnen de groep. Momenteel (2017) ben ik als Manager Performance Marketing bij Rakuten DE verantwoordelijk voor de kanalen Affiliate Marketing, Retargeting/Display, Prijsvergelijkers, CRM, Marketing Automation en Feedmanagement.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!