Leap Motion: game changing in de TV-industrie?

22 januari 2013, 21:58

Onlangs zijn de voorinschrijvingen gestart van de Leap Motion, een controller een soortgelijk principe als de Knect maar dan met een flinke vitamine shot. De controller herkent de kleinste bewegingen van de blote hand en maakt het daarmee mogelijk om op afstand apparaten te bedienen zonder deze aan te raken.

Tot mijn verbazing promoot Leap de controller in combinatie met o.a. een iMac en gaat Asus deze techniek verwerken in zijn desktops en laptops. Het zal wel aan mijn beperkte inlevingsvermogen liggen, maar ik zie persoonlijk weinig toegevoegde waarde om mijn scherm te besturen met handbewegingen terwijl het touchscreen, toetsenbord en/of de muis binnen handbereik liggen. Het wordt pas echt interessant voor het scherm dat niet binnen handbereik ligt, namelijk de TV!

De TV-markt lijkt zich qua innovaties op een minder snel tempo te ontwikkelen dan de tablet- en smartphone-markt. Los van het versnipperde landschap in besturingssystemen zijn de beperkte mogelijkheden in de besturing wellicht ook één van de redenen dat de functionaliteiten op TV wat achter blijven in het gebruik. De Leap Motion overbrugt dit probleem en kan wel eens een game changer worden in de TV-industrie. Besturingssystemen zoals Windows 8, Android en iOS, die met name gericht zijn op de bediening via touchscreen, muis of toetsenbord, zijn in combinatie met de motion controller met hetzelfde gemak te bedienen op TV.

Fabrikanten doen dappere pogingen om de 5 knoppen van de standaard afstandsbediening uit te breiden met touchpads en slimme functionaliteiten. Toch blijft het bedieningsgemak ver achter op wat we gewend zijn. Door het bedieningsgemak van een touchscreen over te brengen op het grote scherm gaat een wereld aan mogelijkheden open, besturingssystemen van laptops of tablets zijn bijna 1 op 1 over te brengen en nemen daarmee alle functionaliteiten die we gewend zijn op pc, laptop of tablet mee.

Wordt 2013 het jaar van het grote scherm?

Deze publicatie is van mijzelf en komt niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie, strategie of mening van DELTA.

Bart van Remortel
Business-analist bij DELTA NV

Productmanager B2B2C & innovatie, zelfbenoemd marketing technologist en creatief denker, op het snijvlak van marketing, IT en nieuwe businessmodellen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!