Landingspagina van invloed op Adwords Quality Score

13 december 2005, 07:18

De kwaliteit van de pagina waarop een bezoeker “landt” na het klikken op een Adwords tekstadvertentie wordt per direct van invloed op het verloop van de campagne van adverteerders, aldus een post op het Google Adwords Blog.

De landingspagina wordt beoordeeld op relevantie voor de zoekopdracht waarop wordt geadverteerd, uniciteit van de content, de hoeveelheid verstrekte informatie en de algehele bezoekersvriendelijkheid. Deze informatie wordt meegenomen in de beoordeling van de zogenaamde Google Adwords Quality Score.

Google heeft enkele richtlijnen opgesteld waaraan de landingspagina?s idealiter dienen te voldoen.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mike

    Het zou nog beter zijn als Google ook (weer) naar relevantie kijkt. Nu kan ik op bijvoorbeeld op fiets zoeken en adwords zien van pornoboeren. Dat zijn geen relevante resultaten, vervelend voor gebruikers en adverteerders.


    13 december 2005 om 08:35
    RCPoint.nl

    Mike,

    Helemaal mee eens, er zit geen consistentie in adwords camagnes.

    RCP


    13 december 2005 om 09:12
    Jeroen

    @Mike: relevantie zit er al sinds de start in: wanneer een pornoboer adverteert op ‘fiets’ dan zal een zoeker zijn advertentie (waarschijnlijk) niet aanklikken. Simpelweg omdat een bezoeker een fiets zoekt en geen porno. De advertentie krijgt hierdoor een lage CTR (ClickThroughRate). De lage CTR icm de geboden maximale CPC (Cost Per Click)bepaalt het kwaliteitscijfer van een advertentie…

    Hierdoor is het voor de pornoboer dus erg moeilijk om een goede positie te behalen op het trefwoord ‘fiets’ en zullen alleen relevantie adverenties ‘winnen’.

    SEM = een vak apart…


    13 december 2005 om 11:39
    Shiver

    Maar helaas is het bij dit soort uitzonderlijke gevallen niet altijd het aan de orde. Genoeg mensen die uit nieuwsgierigheid bij fiets toch even bij die pornoboer gaan kijken.

    Wat mij het meeste stoort is de manier waarop de advertenties gerangschikt worden. Het is niet zo dat het meest relevante trefwoord voorrang krijgt.

    Wanneer je bijv. een advertentie hebt op “vliegreis mexico” komen op deze zoekterm vooral brede advertenties naar boven. Advertenties van “vliegreis” met een hoog bod. Breed is wel heel breed bij Google. Kwaliteitsscore blijkt hier niet altijd de oplossing voor, omdat de meer gerichte advertenties met lager bod door niemand gezien worden (en dus niet geklikt).


    13 december 2005 om 21:32
    zoekmachine optimalisatie marketeer

    Ik vind dat inderdaad ook een goede zaak. Het komt iedereen ten goede wanneer er relevante websites getoond worden bij bepaalde zoekopdrachten


    14 december 2005 om 20:03
    Rekenmodules

    Het probleem is “wat is relevant”. Je moet verstand van zaken hebben omdat te weten. Dat voorbeeld van fiets en porno is duidelijk. Maar wat als ik op een zeldzame ziekte zoekt mag dan een zorgverzekeraar reageren om een zorgverzekering te promoten?

    Google zorgt er voor dat niet veel geklikte advertenties op zoekwoorden uitsterven, dat lijkt me voldoende.


    12 januari 2006 om 07:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!