Kruidvat komt met eigen vibratorlijn. Verrassend, of gewoon voordelig?

14 juni 2019, 06:00

‘Steeds verrassend, altijd voordelig.’ Kruidvat doet de slogan eer aan met de introductie van een nieuwe, eigen vibratorlijn. De budgetdrogisterij breidt daarmee niet alleen het aanbod van het eigen huismerk uit, maar ook het totale assortiment van alle winkels. Deze introductie heeft enige aandacht gekregen in de (social) media. Maar is het wel zo verrassend? Of is het juist ‘gewoon in lijn’ met de propositie en strategie van Kruidvat?

De drogisterijketen verkoopt sinds 1975 health & beauty producten in meer dan duizend filialen in Nederland en België. Ze staan zeker niet bekend om hun geweldige service, of om de prachtig mooie filialen. Wel om hun prijsknallers, breed aanbod verzorgingsproducten en de kwalitatief goede babyproducten, zoals luiers.

Het succes van Kruidvat

Nu kom ik zelf geregeld bij de Kruidvat. Dit omdat ze op ongeveer iedere hoek te vinden zijn, maar met name omdat ik er mijn favoriete deodorant en shampoo in bulk kan kopen (vijf voor de prijs van twee, bijvoorbeeld) en dan gelijk voor anderhalf jaar klaar ben. Dus eens in de zoveel tijd breng ik een bezoek aan Kruidvat, zoek me rot naar de producten die ik nodig heb, stoot minimaal één rekje om, reken rond de 50 euro af, om vervolgens maandenlang met een gerust gevoel een uitpuilend badkamerkastje te hebben. En daar zit ook de kracht van Kruidvat. Je koopt er niet één bus lotion, maar drie (of vier of vijf). Oh en dan toch meteen maar tissues, lippenbalsem en wat schepsnoep. Bovendien kun je de winkel niet verlaten alvorens te struikelen over stapels snacks, kassakoopjes en andere voordelige gekkigheid die je last-minute nog snel aan de caissière geeft. En het werkt, want één ding is zeker: het is er altijd druk. Kruidvat is dan ook de grootste winkelketen van Nederland.

“Gooi je naast je family-size pakket douchegel en doosje paracetamols ook vrolijk een vibrator in je knalrode mandje?”

Of al die hordes mensen zitten te wachten op Kruidvat eigen-merk-seksspeeltjes, kan ik niet met zekerheid zeggen. Spreken ze hiermee dezelfde klantsegmenten aan als met de rest van het assortiment, of proberen ze nu een andere doelgroep aan te boren en naar de winkels te lokken? Zijn de mensen die familieverpakkingen en schepsnoep kopen dezelfde mensen die op zoek zijn naar vibrerende seksspeeltjes? Gooi je naast je family-size pakket douchegel, 86 stuks jumbopack luiers en doosje paracetamols ook vrolijk een vibrator in je knalrode mandje?

Altijd voordelig

De tijd zal leren of deze zet aanslaat en welke groepen mensen hier dan op afkomen. Maar ik geloof best dat het bij de huidige positionering past. Dergelijke producten misstaan namelijk helemaal niet in de schappen van Kruidvat. Ergens tussen de melatonine en zwangerschapstesten bijvoorbeeld… Of tussen de toren condooms naast de kassa die je altijd aanstaart terwijl je afrekent. Het lijkt te passen in het bestaande aanbod van Kruidvat. Daarbij blijkt de lijn relatief goedkoop. Vanaf 8,95 euro ben je onder de pannen. Nu weet ik niet zoveel van de prijzen van seksspeeltjes (echt niet), maar dat is niet veel geld. Dus ook dat is in lijn met de voordeel-formule van Kruidvat.

Kunnen we dan van een strategic fit spreken? Voordelig is het zeker, verassend blijkt een discussiepunt. Is de vibratorlijn een logische stap? Of neemt de keten hiermee een gekke afslag waar niemand op zit te wachten…

Ik ben benieuwd of het nieuwe aanbod een beetje gaat lopen. Wie durft de eerste review te schrijven?

Tessie Woestenberg
Marketing Manager bij Drillster

Tessie Woestenberg is marketing manager en heeft een buitengewone interesse in marketingstrategie. Ze discussieert en schrijft graag over opvallende ontwikkelingen en observaties in marketingland. Momenteel is Tessie marketing manager bij Drillster, een adaptieve leerapplicatie (B2B). Hier buigt zij zich over de marketing- en communicatiemiddelen om (internationale) groei te realiseren en meer bedrijven te helpen met continue kennisontwikkeling en -borging. Voor haar tijd bij Drillster deed ze onder andere ervaring op in PR en communicatie aan de bureauzijde. Ze studeerde Bedrijfscommunicatie en heeft later de opleiding NIMA C afgerond. Een keertje filosoferen over marketing? Je kunt haar altijd een berichtje sturen via LinkedIn, een netwerk kan immers nooit groot genoeg zijn.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!