Kritiek is gratis advies

28 april 2005, 14:32

Het is werkelijk ongelofelijk hoeveel aandacht er is voor het feit dat ik heb gekozen om mijn baan op te zeggen om me volledig te kunnen richten op consumer-to-business of upstream marketing.

Eerder al verschenen berichten in Reclame-Week (waar blijft de eigen site van RW?) en NRC Handelsblad en deze week kwamen daarbij Adformatie, Emerce maar vooral ook de blogs Dutch Cowboys, Frankwatching, Frackers.com, Experience, Internetjournalist, GsCorp en Retecool. Over de kracht van weblogs gesproken!

Nagenoeg allemaal positieve reacties hetgeen mij nogmaals heeft bevestigd dat ik een goede keuze heb gemaakt (allen dank). Toch hier en daar kritische geluiden van vakgenoten. Niet zo zeer kritiek over mijn persoonlijke beslissing maar over de aandacht voor businessblogs of weblogmarketing in het algemeen.

Als eerste Jeroen de Bakker (Qi) deze week in ReclameWeek. Op de vraag wat hij vindt van het commercieel gaan van weblogs antwoord hij het volgende:

(…) Online pr loopt eigenlijk al via de blogs, dat doen wij al jaren. Maar nu ze steeds commercieler worden, wordt dat wel lastiger. Ik ben niet zo blij met die ontwikkeling. Ik heb liever blogs die wij kunnen gebruiken voor de distributie van onze boodschap, dan dat wij daarvoor moeten betalen. Bovendien moeten redactie en commercie strikt gescheiden zijn om weblogs geloofwaardig te houden. De Gouden Gids is nu een eigen weblog begonnen: daar geloof ik dus niet in, wie wil dat nou lezen? Het leuke van een blog beginnen is juist dat mensen reageren en jou ergens op attenderen. Zij worden jouw filter op internet. En willen merken wel een filter hebben? Je kunt als adverteerder een deelgebied kiezen, maar die zijn er al zoveel. Dan kun je nog beter je naam aan een bestaand weblogs verbinden(…)

Alhoewel ik het op een aantal punten in het interview helemaal eens ben met Jeroen, ben ik het absoluut niet eens met zijn standpunt over de vercommercialisering van weblogs en de pilots die sommige bedrijven hierin ondernemen. Vwb de eerste, waarom zou een bureau als Qi wel mogen verdienen aan een online campagne en de weblogs die zorgen voor het bereik niet? Een weblogger besteed veel tijd aan het bijhouden van een weblog en het opbouwen van een gesegmenteerd lezerspubliek. Als Heineken (of willekeurig andere adverteerder) daar gebruik van wil maken is dat prima, maar doe dat dan open en eerlijk (naar de lezers) en betaal voor het behaalde bereik (aan de weblogger). De tijd van free publicity is voorbij tenzij je als adverteerder werkelijk iets hebt te melden. Een fantastische commercial zal, als deze werkelijk zo fantastisch is, zeker zijn weg weten te vinden in de blogosfeer. De weblog van Gouden Gids mag dan zeker geen schoonheidsprijs verdienen (een aantal spelregels van weblogs zijn overtreden), Gouden Gids durft in ieder geval haar nek uit te steken om de spelregels te leren. Nu maar hopen dat ze ook durven door te zetten.

Ook Guido van Nispen (Interimic) is niet onverdeeld positief over de ontwikkelingen. In een reactie op Emerce over de volgende stap in de blogosfeer waar bedrijven, ceo’s en politici zelf aan het webloggen slaan:

(…) Maar ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo snel in Nederland gebeuren. Dat is deels te danken aan shocklogs zoals Volkomen Kut en GeenStijl die veel mensen huiverig hebben gemaakt om te gaan loggen. En dat is eigenlijk ongelofelijk jammer. Het webloggen heeft daardoor in dit land een negatieve bijklank gekregen.

Guido gaat hierin voorbij aan het feit dat deze shocklogs (zoals Flabber, Geenstijl, Jaggle, Retecool en Volkomenkut) juist het begrip weblogs op de kaart hebben gezet. Kijk naar landen als Belgie of Duitsland waar ze dit soort shocklogs (die ik overigens liever superblogs zou willen noemen) niet hebben. Daar zien we relatief veel minder webloggers dan in Nederland, laat staan dat daar vanuit het bedrijfsleven serieuze belangstelling is voor weblogs. Verder is er blijkbaar een (grote) groep consumenten in de samenleving die kritiek heeft op het bedrijfsleven, politiek of traditionele media. Daar kun je je tegen verzetten, maar slimmer is om eens goed te luisteren naar deze consumenten en daar je voordeel mee doen. Slimmere producten maken, betere standpunten formuleren of komen met een uitgeefmodel dat wel succesvol is. Opnieuw het voorbeeld van Gouden Gids, de kritiek van veel weblogs op de ‘Virtuele Katja’ en de weblog zouden ze kunnen en moeten gebruiken om beide zo snel mogelijk te verbeteren. Want zoals Hans Becker ooit zei: kritiek is gratis advies.

De kritiek van Jeroen en Guido op de ontwikkelingen in de markt zal ik dan ook maar beschouwen als een gratis advies voor mijn toekomstige werkzaamheden. Heren, bedankt 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

19 Reacties

    Kasper Katje

    Ik vind juist dat Van Nispen wel een goed punt aankaart want als je veel mensen vraagt wat een weblog is dan zullen ze zeggen “zoiets waar je elkaar ongestoord en ongestraft kan afzeiken”.

    Deze ‘shocklogs’ hebben inderdaad deels gezorgd voor meer bekendheid van het fenomeen weblog maar er gelijk ook een negatieve klank aangegeven en het is nu dus aan de rest om de positieve kanten en mogelijkheden te tonen en te laten zien dat deze ‘shocklogs’ niet model staan voor elk weblog en dat er 1001 variaties mogelijk zijn.


    28 april 2005 om 15:02
    evroekel

    De reden waarom bedrijven (nog) niet webloggen is naar mijn mening niet het feit dat er weblogs zijn à la GeenStijl.

    Als er bij een bedrijf überhaupt belangstelling is voor weblogging, dat lijkt het mij dat men verder kijkt dan alleen de groep weblogs die Van Nispen noemt. Alsof het bedrijfsleven jaren geleden ook huiverig waren voor het opzetten van een eigen internetsite, omdat er op internet al de nodige erotische sites waren. Tuurlijk zijn shocklogs een categorie om rekening mee te houden, maar dat is denk ik niet DE reden waarom het bedrijfsleven huiverig is.

    De reden ligt volgens mij veel meer in het feit dat bedrijven vaak wel pretenderen transparant en open te zijn, maar dat in feite (nog) niet zijn. Men is er nog niet aan toe om een dialoog met de consument aan te gaan waarbij de hele wereld mag meekijken. Welke CEO-er van grote organisaties met een paar honderdduizend klanten heeft vandaag de dag nog rechtstreeks enkele keren per week direct contact met de eindklant?

    De top in het bedrijfsleven, die goedkeuring, tijd, prioriteit en budget moet geven, heeft moeite de dialoog met de klant aan te gaan, men heeft het niet (meer) onder de knie. Juist daarom is men huiverig t.a.v. weblogging.


    28 april 2005 om 16:06
    Stefan

    Volgens mij is ons landje een beetje te klein voor doeltreffende businessblogs. Ik ken er niet eens een en ik verwacht dat het inhoudelijk nooit interessant genoeg kan worden voor een groot publiek. Waarmee ik niet wil zeggen dat die bedrijven niet in staat zijn een bepaald internetpubliek aan te trekken via hun ‘normale’ website. Ik vind het gebruik van de term corporate blog nogal overkill. Wat heeft het voor opportunities boven een bedrijfssite met nieuws(feed) en b.v. forum?

    Het aantal ‘grote blogs’ is nog altijd beperkt en die zijn wat content betreft niet interessant voor een bedrijf om zich aan te verbinden (op een enkele uitzondering na misschien). De blogs die daar wel aan voldoen zijn weer te klein. Overigens vind ik dat het rijtje blogs dat het weblog in Nederland op de kaart zouden hebben gezet wat dubieus; enkelen bestonden nog niet eens toen de weblogs echt doorbraken 🙂

    Ben wel blij dat er veel blogs zijn, maar ik heb het idee dat deze site het afgelopen halfjaar bijna alleen nog maar over blogs blogs blogs blogs schrijft. Gaat het straks BlogFacts heten?


    28 april 2005 om 16:30
    Hoxha

    @anders -ik ken het gsarchiefuitmijnhoofd- floor: ‘plaatsen op verzoek’? Voor een zogenaamde professional kies je je woorden opvallend vaak zeer onzorgvuldig inzage ons logje. Van plaatsen op verzoek is nog nooit sprake geweest op GS, hoewel ik je je stukje internetparanoia best gun. Onze hoster wordt betaald door SBS voor leveren van DTM-stream. wel of geen plaatsing maakt geen donder uit. DTM is leuk. Sterker nog, we hopen erop dat die stream ooit onder GS vlag komt ipv SBS.

    Over reclame op blogs gesproken, de allereerste [op emerce] en meest constante vorm van reclame op bs.blogs, is de zelfpromotie van het Anders Floor-brand. Reken je af op cpm of cpc-basis?

    Interimic is bij uitstek het bedrijf snel op de ‘bandwagon’ springt en vooral heel veel roept. Tot voor kort was het de Blackberry, dit kwartaal zijn het weblogs, volgend kwartaal weer iets anders. Heb bepaald geen hoge pet op van inhoudelijke kennis over blogs bij dat bedrijf. Maar goed, zo moeilijk is een weblog nou ook weer niet te implementeren voor een communicatiedeskundige.

    Wat Qi betreft: betalen voor traffic is vrij normaal, snap die uitspraak niet. Ik vraag me af waar ze gratis exposure krijgen of kregen. Als het gaat om goede viral movies: die gaan toch wel gratis rond, leuke content is leuke content of het nu reclame is of niet.


    28 april 2005 om 16:39
    Eric Bremer

    Van harte, Marco en veel succes!


    28 april 2005 om 17:28
    Jeroen de Bakker

    Toelichting….

    @Hoxca: Betalen voor traffic is uiteraard normaal, echter tot nu toe waren we (nog) in staat om een hoop traffic te creeeren voor niets. Is altijd beter. Toch?!

    @Anders Floor: Als er geen scheiding is tussen commercie en redactie kunnen we bepaalde zaken niet vooraf bespreken met een weblogs. Sommige buzz campagnes vragen namelijk om wat onduidelijkheid met betrekking tot bijvoorbeeld de afzender. Niet dat het niet wordt geplaatst anders, maar omdat we bijvoorbeeld willen teasen. Ben ik iets duidelijker zo?


    28 april 2005 om 17:52
    Jeroen de Bakker

    @Marco:

    Allereerst gefeliciteerd met je stap. Dapper hoor. Heel veel succes. Ze zullen je kennis en ervaring gaan missen bij SOM.

    Iedereen mag geld verdienen van mij, alleen wij vinden het bij Qi leuk leuk om op een handige manier meer te bereiken met minder. That’s all. We gaan wel weer opzoek naar iets nieuws!

    Het experiment van Gouden Gids vind ik top. Ben alleen bang dat er weinig mensen (buiten de Gouden Gids) op zitten te wachten. Dan nog kan het goed zijn om te doen en als iemand is voor een experiment dan ben ik het… BeerBytes.com is ook niet voor iedereen interessant, maar bier is nu eenmaal leuker dan een ‘directory’ en door er een publieke site van te maken en geen intranet krijg je nog wel eens mensen op je platform met leuke tips en wetenswaardigheden.


    28 april 2005 om 18:06
    Hoxha

    @jeroen: duidelijk, gratis is altijd beter

    Wat betreft scheiding tussen commercie en redactie: dat is bij geen enkel log het geval, loggers zijn namelijk altijd de eigenaren. Ook bij een krant is dit vaak gekunsteld, het is veel beter om mee te denken met de uiting. Je voelt je verantwoordelijk voor wat er op je site komt tenslotte. Al was het maar om te voorkomen dat adverteerder met iets komt dat volledig uit de toon valt. Daarnaast is het creatief gezien uitdagend. Je komt iig stuk verder dan bepaald niet effectieve standaardbanners. Het andere uiterste is het ‘seeden van buzz campagnes’ via een log. Oftewel reclamepost vermommen als redactioneel item. Zo iets is geen lang leven beschoren naar mijn mening, er zijn vast logs waarop dit goed werkt maar er gaat iets heel berekends van uit, logs corrumperen en lezers zijn slechts 1 klik verwijderd van iets leukers en eerlijkers als ze er achter komen wat er achter zit.


    28 april 2005 om 18:15
    Anders

    Tjeempie, Professor – op GeenStijl wordt niet gecensureerd maar critici krijgen wel een ban – Hoxha, wat ben je aangebrand. Betaald door SBS of niet, het is voor jullie hoster altijd aardig als er weer een garnierstreamingmedia-feestje is op jullie logje. Op verzoek, vriendendienst, ach, het beestje moet een naam hebben. Over de zelfpromotie van dit beestje heb je gelijk overigens.

    @Erik – true, maar dan heb je het over de reden waarom bedrijven huiverig zijn om zelf te gaan bloggen. Wat de blogosphere betreft, ik ken landelijk opererende bedrijven die zich wel twee keer bedenken voordat ze weer een interactieve internetcampagne starten, uit angst voor internetcommunities. Daar valt voor de Derksen van deze wereld natuurlijk mooi zendingswerk te verrichten 😉

    Dat bedrijven niet meer weten hoe ze contact moeten houden met hun markt is waar. Sterker nog, elk beetje bedrijf heeft dat deel van de bedrijfsvoering juist bewust afgestoten de afgelopen jaren. Marktonderzoek? Huren we een bureau voor in. Feedback? Dat mogen callcenters in Israël of Zuid-Afrika afhandelen. Daar komt bovendien een steeds zwaarder juridisch aspect bij kijken: als een bedrijf niks verkeerds zegt, kan het daar ook nooit op worden aangesproken. Als een overijverige medewerker op je weblog ten onrechte beweert dat product x glutenvrij is, dan hang je. Het gaat uiteindelijk allemaal om controle houden.

    Die controle, die angst moet je laten vieren, en dat kan door het medium te begrijpen zeggen Marco en anderen. Ik sta daar wat gereserveerder tegenover. Dat upstream-marketing grote toekomst heeft ben ik van overtuigd. Marketing en sterker nog, de wereldeconomie gaat een revolutie tegemoet die nog nauwelijks te bevatten is. Maar tegelijkertijd ben ik wel op zoek naar realisme. Naar de marketingfacts 😉 Waarom zou een bedrijf met een weblog, beter presteren dan een bedrijf zonder weblog? Zijn er al ergens onderzoeken gehouden waaruit blijkt dat bedrijven die pro-actief omgaan met consumer generated media, meer rendement uit hun marketing halen dan bedrijven die daar afwachtend tegenover staan? Succesverhalen zijn er altijd, maar ik ben nou wel eens benieuwd naar een vergelijking.

    PS. Nog even over die erotische sites: die slaan niet terug. Blogs wel, als ze daar reden toe hebben of verzinnen.


    28 april 2005 om 18:22
    evroekel

    @Anders: Inderdaad had ik het over de reden waarom bedrijven huiverig zijn om zelf te gaan bloggen. Dat is ook precies waar Guido op doelde met zijn opmerking.

    “Een volgende stap is volgens Van Nispen dat bedrijven, ceo’s en politici (zoals Jan Marijnissen (SP), Wouter Bos (PvdA) en Gerrit Zalm (VVD) dat al doen of laten doen, redactie) zelf aan het webloggen slaan. “Maar ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo snel in Nederland gebeuren. Dat is deels te danken aan shocklogs zoals Volkomen Kut en GeenStijl die veel mensen huiverig hebben gemaakt om te gaan loggen.”


    28 april 2005 om 18:33
    EJ

    @Anders, @Jeroen, @Hoxha, @Marco, @KasperKatje: Het is zondermeer de verdienste van Marco dat jullie hier een volwassen discussie voeren over internet communicatie. Marco Derksen als bindende factor, doe het hem maar na.

    Misschien is dat wel de grootste prestatie van MarketingFacts.

    Petje af, internet is volwassen.


    28 april 2005 om 19:37
    at

    Fkes tussen door. Ik vind persoonlijk dat gecultiveer van weblogjes als GS, VK en Flabber een beetje vreemd. Het heet dan een weblog maar is in vergelijking met bijvoorbeeld dit gewaarde medium niet meer dan een plek voor hangjongeren. Niks mis mee als er maar een alcoholverbod is!

    Ik zie bijvoorbeeld GeenStijl niet als een vakkundig gemaakt medium. Naar mijn mening is het digitale grafity die graag bekeken wordt door clearasil consumerende pubers en recalcitrante adolescenten. Dat vind ik geen prestatie al is het wel geschreven door vakmensen. Als ik morgen op de hoek van de straat een auto in fik steek heb ik ook een hoop kijkers.

    Voor mij blijft dit type weblog een openbare pisbak voor internet hooligans waar op een grappige manier informatie beschikbaar is gemaakt uit onderhands aangeboden tips en info van bijvoorbeeld de Telegraaf die deze zelf om commerciele redenen niet kan publiceren en dus naar GS sluist. En het is inderdaad dringen op dat log. Blijkbaar heeft dit deel van het publiek hoge nood. Ik vermoed inderdaad wel dat met name de soms hele heftige reacties op dit soort logs naast de ‘verkeerde’ publiciteit een remmende werking heeft op de ontwikkeling van weblogs voor de zakelijke markt.

    BTW nogmaals succes Marco, zeker een hoop e-mail ontvangen? 😉


    29 april 2005 om 06:27
    Stefan

    Als je een weblog beoordeelt naar het niveau van het publiek, dan heb je het echt niet begrepen.

    Als je het geen prestatie vindt, dan zal je vermoedelijk ook de naastliggende auto in de hens zetten om te proberen het publiek warm te houden, wanneer de vorige is uitgebrand. Probeer het voor de grap eens, een weblog starten en veel bezoek aan te spreken.


    29 april 2005 om 11:11
    at

    @ stefan, de vraag is, is veel goed is of is goed veel. 🙂

    “Als je een weblog beoordeelt naar het niveau van het publiek, dan heb je het echt niet begrepen” tja…


    29 april 2005 om 16:21
    at

    Nu eentje zonder wijn, @ Stefan, wat zegt nou volume, zijn die pakweg miljoen plus pageview op mijn weblog een mindere prestatie dan 10 miljoen op GS? Geef maar een defenitie van een goed weblog. Het verschil is, voor mij en vele anderen is een weblog en middel. Voor GS, VK en Mokkels een weinig verheffend doel. Of ben je heel trots op masturberende bezoekers van je website? Het niveau van de bezoekers van een website is wel degelijk van belang. Anders begin jij toch een weblog voor gevangenisklanten, volume genoeg. 🙂


    30 april 2005 om 05:23
    media

    @AT: Het op ad hoc basis realiseren van een groot aantal bezoekers (of pageviews) is niet moeilijk, maar was Stefan denk ik bedoeld is het realiseren van een continue stroom aan (vaste) bezoekers en dat is absoluut niet eenvoudig. Ook niet voor porn- of schockblogs. Daarmee is overigens niet gezegd dat een thematische blog met veel minder (vaste) bezoekers een mindere prestatie is.


    30 april 2005 om 08:23
    at

    Marco : een grote stroom aan WAT voor bezoekers. stefan zegt dat het niveau er niet toe doet.dat is onzin.


    1 mei 2005 om 06:30
    media

    Niveau doet er ook niet veel toe; het is immers net zo moeilijk om een vaste groep porno-liefhebbers dagelijks naar je site te halen als een vaste groep intellectuele literatuurfreaks (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen). Ik denk zelfs dat het vasthouden van de eerste groep moeilijker is dan de tweede omdat het aanbod nu eenmaal erg groot is en men minder kieskeurig is waar hij (of zij) deze content vindt. Let wel, ik heb het niet over aantal bezoekers maar over terugkerende bezoekers.


    1 mei 2005 om 07:13
    at

    Tja… ieder log krijgt het bezoek wat hij verdient. Met deze opmerking vergelijk je appels met peren. “het is immers net zo moeilijk om een vaste groep porno-liefhebbers dagelijks naar je site te halen als een vaste groep intellectuele literatuurfreaks”. Dat wens ik ernstig te betwijfelen.


    1 mei 2005 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!