Klaas Dijkhoff als kroonprins?

Wist je dat Klaas Dijkhoff nooit echt politicus is geweest? Hij was een infiltrant die namens de carnavalsvierders ervoor moest zorgen dat carnaval niet verplaatst werd! In deze commercial van Bavaria wordt alles uit de doeken gedaan.

31 januari 2024, 14:45 2080 x gelezen

Credits

Bureaus: Fama Volat, Zigt, Cutjongens en Ovide Agency.

Doelstelling

Bavaria neerzetten als hét bier voor carnaval.

Uitwerking

Uit het persbericht: In Den Haag begrijpen ze nog steeds bar weinig van carnaval. Uitspraken als ‘verzet carnaval maar’ onderstrepen dat gevoel in Brabant en Limburg. Eenderde van alle carnavalsvierders maakt zich dan ook zorgen om de toekomst van het volksfeest. Als ultieme poging Den Haag te overtuigen van het belang van carnaval komt Bavaria dit jaar daarom met een troef: Klaas Dijkhoff. Hij stond jarenlang bekend als de kroonprins van het Binnenhof en vormde al die tijd de brug tussen politiek Den Haag en Brabant. Maar met een functie elders, is Dijkhoff niet bang om die brug op te halen. Daarom proost Bavaria met alle carnavalsvierders op Ons Prinsendom in de nieuwste campagne van Bavaria.

Het onbegrip van politiek Den Haag over carnaval is al langer een veelgehoorde frustratie in onder carnavalsvierders in het zuiden van Nederland. Het gebrek aan draagkracht in de politiek creëert onzekerheid volgens veel carnavalsvierders. Dat in 2023 nog werd gesuggereerd om carnaval te verplaatsen voor schooltoetsen, heeft daarbij niet geholpen. Opvallend, want volgens recent onderzoek vindt meer dan de helft van alle Nederlanders (55%) dat carnaval onder geen beding verplaatst kan worden.

Daarom komen Bavaria en de prinsen en prinsessen – die tijdens carnaval tijdelijk de macht hebben – met een bijzonder initiatief dit jaar. De macht die doorgaans figuurlijk is, wordt nu optimaal benut: Brabant wordt omgedoopt tot een Prinsendom met Klaas Dijkhoff als kroonprins. Iemand die als geen ander weet hoe weet hoe een goede lobby in zijn werk gaat en ook een goede polonaise niet uit de weg gaat.

Oordeel

Tja, dit is precies wat je verwacht van een commercial over carnaval: een onzinnige boodschap met flauwe grapjes. Bavaria wilde natuurlijk de toon zetten als ‘hoofdsponsor’ van het feest en moest iets bedenken dat gebruikt kon worden in de carnavalscampagne van het biermerk. Daarvoor werd een stukje #ophef van ruim een half jaar geleden uit de sloot getrokken, toen vanuit de politiek werd geopperd om carnaval te verplaatsen om de geplande schooltoetsen door te kunnen laten gaan. Dat liep allemaal met een sisser af, maar het hoort nu eenmaal bij het feest om zulke dingen dan weer op te rakelen. Zie hier het resultaat.

Ik blijf bij het woord ’tja’. Klaas Dijkhoff die zijn voormalige collega’s beschuldigt van ‘politiek gepruts’. Da’s een beetje als een gestopte roker die ineens een gruwelijke hekel heeft aan rokers. Maar nee, hij was maar een infiltrant, verkleed als politicus. Ghe. En wat wordt er gevierd? Dat carnaval gewoon door kon gaan. Wat met die toetsen ook best had gekund, maar laten we vooral niet in praktische oplossingen denken en vooral boos zijn op Den Haag. Want dat hoort tegenwoordig.

De meest tenenkrommende grap in de commercial vind ik de Prince look-a-like. En dat zegt wat, want er zitten heel wat woordgrappen in die ik niet durf te maken… Maar mooi dat Bavaria iedereen die carnaval viert nu als verzetsstrijder neer kan zetten. Dan vind ik die actie #carnavalvrij met Björn van der Doelen een stuk beter. Of die over de Nobelprijs voor de Vrede. De variant van dit jaar vind ik echt niks.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!