Kinderen herkennen alleen overduidelijke reclame als zodanig

10 juli 2003, 16:17

Kinderen tussen de 8 en 12 jaar weten reclameboodschappen vaak alleen te herkennen als het duidelijk om reclame gaat. Subtielere beinvloeding ontgaat ze.

Dit blijkt uit onderzoek door het Amerikaanse BuzzBack Market Research. Ruim 90% van de kinderen identificeerde tv-commercials als reclame, bij buitenreclame was dat 78% en bij radioreclame 73%. Driekwart van de kinderen herinnert zich voor welk product film- of tv-sterren reclame maken.Naarmate kinderen ouder worden zijn ze beter in staat de verschillen tussen informatie en reclame te herkennen. BuzzBack vroeg hen bij een aantal reclame-uitingen aan te geven of ze die als reclame zagen. Bij kinderen tussen de 8 en 10 jaar was dat bij tv-commercials 91% en bij die van 11 en 12 90%. Billboards scoorden 78% en 81%, radioreclame 71% en 78%, logo`s op kleding 61% en 64%, gratis proefpakketjes in de post of uitgereikt in de winkel 59% en 65%, verpakkingen waarmee prijzen te winnen zijn die met een populaire film te maken hebben 49% en 57%, tv-sterren die een bepaald product gebruiken 49% en 58% en animatiefilmpjes die draaien om figuurtjes die in speelgoedwinkels te koop zijn 47% en 47%.

Bron:

Brandweek nr. 26, p. 18, 1,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!