Kies de juiste socialmedia-monitoringtool voor jouw organisatie

7 maart 2014, 08:59

Het kiezen van de juiste tool voor de monitoring van social media, passend bij de doelstellingen en gewenste toepassingen voor je organisatie, kan een hele uitdaging zijn. De white paper ‘Social media monitoring en webcare tools 2014’ kan je helpen bij het selectieproces.

De markt van socialmediamonitoring en webcaretools is constant in beweging. Bestaande tools breiden functionaliteit uit, spelen in op vragen van klanten en op (technologische) veranderingen in het socialmedialandschap. Enkele ontwikkelen zich tot multitools die alles (lijken) te kunnen.

Ook zijn er nieuwe toetreders op de markt die soortgelijke functionaliteit bieden of inspelen op een specifieke toepassing. Door het grote aanbod van verschillende tools dat bestaat, is het niet eenvoudig om een keus te maken tussen de verschillende tools en het vinden van de juiste tool.

Focus op belangrijkste gebruikersdoelen

Voordat je een tool selecteert, is het van belang om vast te stellen welke doelstellingen je voor ogen hebt met socialmediamonitoring en/of webcare. Ook al ontwikkelen de tools zich steeds meer als „multitools”, ze hebben allemaal hun eigen focus, invalshoek en sterke en minder sterke punten. Je zal bij de keuze van een tool dus prioriteiten moeten stellen en moeten afwegen wat jouw belangrijkste gebruikersdoelen zijn.

Monitoring is de basis

Het daadwerkelijk monitoren van sociale media en andere online bronnen is de basis om een tool in te zetten voor concrete gebruikersdoelen als bijvoorbeeld het online beantwoorden van vragen, het publiceren van socialmediaberichten, het doen van marktonderzoek en/of het rapporteren van bijvoorbeeld de interactie op je socialmediacampagne.

Update gids voor online dialoog 2012

In 2012 is een eerder onderzoek uitgevoerd naar socialmediamonitoring en webcaretools. De toolleveranciers van het onderzoek in 2012 hebben meegewerkt aan het opzetten van de initiële vragenlijst.

De vragenlijst, de whitepaper en de factsheets zijn door door Jasper van Bladel en mij geactualiseerd naar de nieuwste (technologische) mogelijkheden, functionaliteiten en bijbehorende selectiecriteria. Diverse leveranciers van socialmedia-monitoringtools is gevraagd om informatie over hun tool middels een vragenlijst aan te geven. Deze tools richten zich allemaal op de Nederlandstalige markt. De antwoorden van de leveranciers zijn verwerkt in een factsheet per tool; de tools zijn niet zelf getest.

In tegenstelling tot het onderzoek van 2012 bestond de huidige vragenlijst met name uit gesloten vragen met vooraf bepaalde antwoordmogelijkheden, zodat daardoor de tools beter te vergelijken zijn.

Hulp bij maken van keuze voor juiste tool

De opzet van de white paper en factsheets zijn ten opzichte van de vorige versie in 2012 vereenvoudigd. Met de indeling in doelstellingen, toepassingen en selectiecriteria wordt een kader geboden om de verschillende tools op hoofdlijnen te vergelijken. Het stappenplan in de white paper biedt je hulp bij de keuze voor de beste tool voor jouw behoefte en doelstellingen. De factsheets helpen je om een eerste, grove vergelijking te maken tussen de verschillende tools.

De white paper en factsheets van de zestien socialmediamonitoring tools zijn te vinden op www.socialmediatoolvergelijken.nl.

Voor docenten zijn de white paper en factsheets beschikbaar in de Marketingfacts Docentenbank.

Feedback

Heb je feedback over het white paper en over de factsheets? Wil je in de toekomst ook meewerken aan een update of een tool aanbevelen om op te nemen? Plaats dan hieronder je reactie of tweet je feedback met hashtag #SMT14.

Arne Keuning
Strategisch adviseur digitaal bij Upstream

Arne Keuning helpt als strategisch adviseur organisaties bij het nemen van de juiste stappen in het digitale tijdperk, bij het opleiden en begeleiden van mensen bij het opdoen van digitale vaardigheden, bij de inzet van digitale middelen, bij de ontwikkeling van digitale toepassingen en bij digitaal klantcontact via bijv. (klant-)communities, live chat en webcare. Hij adviseert, begeleidt en implementeert innovatieve, klantgerichte en succesvolle strategieën en oplossingen. Als dagvoorzitter organiseerde en presenteerde hij o.a. het Social Service Congres. Tevens onderzocht en publiceerde hij "De stand van Webcare". Arne Keuning schreef daarnaast meerdere malen mee aan het Marketingfacts Jaarboek.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter Gloudemans

    Als eens van Netvibes gehoord? Wordt o.a. door Coca-Cola gebruikt, toch niet de minste op social media gebied.


    7 maart 2014 om 11:45
    arnekeuning

    Beste Peter,

    Zeker van Netvibes gehoord en ook langere tijd gebruikt. Kan ook andere tools opnoemen die in rijtje zouden kunnen staan.

    Groet, Arne


    7 maart 2014 om 13:56
    Sicco

    Heren, Ik ben opzoek naar een tool waarmee ik mijn social media mee kan beheren. Denk aan: twitter, linkedin en facebook. Deze tool moet automatisch mensen volgen die bijv het woord marketing in hun tweet tweeten. Ik moet tevens met deze tool berichten in kunnen plannen. en hij moet automatisch kunnen retweeten. Hebben jullie suggesties?

    hoor graag van jullie!


    21 februari 2015 om 21:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief