Kevin de Randamie (Braenworks): “Elke ondernemer wordt genaaid”
Als hiphopper Blaxtar bestormde hij het podium, nu leert Kevin de Randamie andere artiesten en creatieven ondernemen met zijn Braenworks Academy: “Er is niks mis met te zeggen: ik ga dit maken, ik vind dit tof, I give two fucks waar het terecht komt of hoe.”
Werken aan ondernemerschap is voor creatieven lastig: creatieve en zakelijke doelen liggen vaak ver uit elkaar. De Randamie spreekt uit ervaring en wil een brug slaan tussen de twee werelden. Met zijn startup wil hij scholing en coaching gaan geven aan artiesten: “Het gaat (in de creatieve wereld) niet of niet genoeg over de mindset van de ondernemer: in een probleem een opportunity zien, bedenken waar je staat, wat je wil, wat de beste uitkomst is en daar strategisch naartoe werken.” De Randamie houdt niet van het woord ‘naaien’, maar hij ziet dat de industrie niet altijd is ingericht ten voordele van de artiest: “Ik denk niet dat er een ondernemer is die nooit genaaid is. Er komt altijd een moment waarop je echt een harde les leert.”
Eigen CEO
Uit zijn ideeën en eigen ervaring ontstond Braenworks Academy, net van start gegaan met twee klassen in Amsterdam en Den Haag: “Het gaat erom de drager van de creativiteit, dat zelfvertrouwen te geven: dat ‘ie zijn eigen CEO is, van zijn eigen omgeving. In de regel is het zo dat je wordt gemotiveerd om een manager of een agentschap te vinden. Dat is compleet legitiem. Maar het helpt om te weten wat je die mensen kunt vragen om te doen. En ook om te kunnen controleren wat ze doen, om die waarde-uitwisseling goed in de gaten te houden.”
Als hiphop-artiest Blaxtar won Kevin de Randamie in 2006 De Grote Prijs, bracht hij zijn eigen albums uit en richtte hij zijn eigen label op. Ook stond hij aan de wieg van het poëzie-platform ‘SPOKEN’, inmiddels bekend van de Van Dale SPOKEN-awards.
Alles leek hem voor de wind te gaan, tot de culturele sector in 2010 getroffen werd door grote bezuinigingen. Kevin was niet direct afhankelijk van subsidies, maar zijn opdrachtgevers wel. Zijn inkomsten uit optredens liepen radicaal terug. Hij besloot te onderzoeken hoe het komt dat creatieven hun zakelijke kant vaak niet sterk ontwikkelen.
Door zijn voortschrijdend inzicht werd Kevin steeds vaker gevraagd door andere creatieve professionals om hen te helpen bij bijvoorbeeld contractonderhandelingen en bij het uitstippelen van hun zakelijke strategie. Zijn geleerde lessen hoefden geen valkuil te vormen voor anderen. Vanuit deze coaching-activiteiten ontstond Braenworks. Braenworks is inmiddels uitgegroeid tot een ‘Creative Business Society’, waar creatieve professionals elkaar vinden en kunnen versterken, op zowel persoonlijk als zakelijk vlak.