Kerst vieren zonder opa…

Het liefst heb je alle geliefde familieleden bij elkaar aan het kerstdiner. Maar dat kan niet altijd, zo zien we in deze emotionele rollercoaster van een kerstcommercial van VakantieDiscounter

6 december 2023, 14:45 3994 x gelezen

Credits

Bureau: Indie Amsterdam
Productiemaatschappij: Indie Amsterdam
Service Production Company: WithMilk Films
Regisseur: Tobias Perse
D.O.P.: Michael Cleary
Off-line edit(or): Jorien Voogt
On-line edit(or): The Compound
Grading / Colorist: Mike Bothe
Geluidsstudio: THNDR Studio
Muziek: Jonah Capetown – Seasons
Songwriters: Melle Jutte, Jan Schroder, Sjoerd de Roij
Vocalist: Melle Jutte
Sound Design: Max Gramser & Han Kerkhof
Sound Logo: TAMBR
PR bureau: 2twintig PR
Verantwoordelijk bij VakantieDiscounter: Hans van Hoffen, Thijs Keukenmeester & Dirje van Laar

Doelstelling

Mensen enthousiasmeren om voordelig een vakantie te boeken.

Uitwerking

Uit het persbericht: 1 op de 6 Nederlanders geeft aan dat sociale druk van de familie een reden is om thuis te blijven tijdens de feestdagen. Van de mensen die wel durven gaan, geeft 35% aan dat dit juist is om de sociale verplichtingen te ontvluchten. En zo zien we ook de hoofdpersoon uit de commercial genieten van een tropische cocktail in een hangmat in plaats van een garnalencocktail met de familie.

De commercial valt op omdat de gebruikelijke sentimentele kerstreclames op de hak worden genomen. Thijs Keukenmeester van dé VakantieDiscounter licht toe: “Het is best een spannende keuze om deze insteek te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat het begin van de commercial echt kan binnenkomen bij mensen. Maar we weten uit onze tests ook dat de grap die erna komt, door verreweg de meeste kijkers wordt gewaardeerd. Humor en relativeringsvermogen zijn altijd belangrijk in onze commercials en voor ons als organisatie.”

De reclamefilm is gemaakt door bureau INDIE. “In december pakken veel adverteerders groot uit met emotionele commercials. Het is de kunst om je te onderscheiden. Voor dé VakantieDiscounter doen we dat met een knipoog naar al het drama van andere merken”, aldus creatief directeur Lode Schaeffer.

Oordeel

Helemaal geslaagd, wat mij betreft! In de maand december wemelt het van de over-emotionele commercials. Het lijkt wel alsof elk merk je probeert te raken in het diepst van je ziel. Daar doet de VakantieDiscounter dus lekker niet aan mee. In plaats daarvan steken ze er de draak mee en krijg je juist een jolige afsluiting van een commercial die net een hele emotionele spanningsboog aan het opbouwen was. Daarmee val je zeker op!

Er zal ongetwijfeld met gemor worden gereageerd door sommige mensen. Dat je niet moet doen alsof opa dood is, want daar moet je niet mee spotten. Dat er genoeg kijkers zijn die onlangs met een sterfgeval te maken hebben gehad. Tja, humor mag schuren, toch? De grap is juist dat opa geen zin heeft in die emotionele/sociale verplichtingen tijdens de kerstdagen en gewoon lekker op vakantie gaat. YOLO!

Overigens ontbreekt er een echte call-to-action (lees: url). De makers rekenen er dus op dat het merk sterk genoeg is om traffic naar de website te krijgen zonder concrete wegwijzer. Nu snap ik best dat je de afsluiting van de commercial niet wilt verpesten met een actiegerichte nudge, want zonder call-to-action is hij wel echt een stuk sterker. En ik vertrouw erop dat elke keer na uitzending van deze commercial de bezoekersaantallen van de site zichtbaar stijgen. Maar goed, misschien geldt dat ook wel voor die van de concurrentie, dat is het risico.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ik heb de moeite genomen om mij te registreren want ik wil graag reageren.
    Ik vind deze, ongetwijfeld grappig bedoelde, reclame smakeloos en onnodig pijnlijk.
    Voor alle mensen die geen opa meer hebben en graag kerst met hem hadden gevierd.
    De kijker wordt bewust door de toon en muziek op een verkeerd spoor gezet.
    Niet leuk. En als ik al ooit zou kiezen voor vakantiediscounter dan is dat nu wel voorbij.


    11 december 2023 om 20:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!