Kayak breidt uit, Google blijft ‘Silent Elephant’
Terwijl Google beweert absoluut geen plannen te hebben op het gebied van travel search heeft Kayak haar diensten uitgebreid. Op het PhoCus Wright (Internet travel) Conference afgelopen week in Orlando werd Google ook wel de “silent elephant in the room” genoemd. Google bleef stil op de conferentie, vertelde niets nieuws en kwam niet met een bepaalde visie op travel. Door een meta search in te bouwen bij bepaalde zoekopdrachten worden bepaalde partijen ondertussen wel bevoordeelt dankzij de zogenaamde onafhankelijke Search Engine.
Travel Search Engine Kayak is ondertussen voorspoedig aan het uitbreiden met verschillende filters en search functies. Vandaag kwamen daar weer drie nieuwe bij. Multi city, Cabin Class en Buzz travel search spreken eigenlijk voor zichzelf maar voor de liefhebbers is er altijd
Al sinds enkele weken was het mogelijk om vanuit een bestemming de buzz top 25 retourvluchten te vinden. Deze functie is nu uitgebreid met de keuze voor bepaalde regio?s. Daarnaast komen er de komende weken steeds meer mogelijkheden om te filteren op soort vakantie. De bestemmingen worden in een Googlemap weergegeven. De top 25 buzz wordt samengesteld uit de querries van de verschillende Kayak gebruikers (Kayakers). Eventueel kan jouw buzz via e-mail automatisch toegestuurd worden. Het wachten is nog op een RSS feed. Een goed teken voor ons is dat Amsterdam op nummer 2 van Europese bestemmingen staat vanuit onze belangrijkste target area, New York City.
Het Multi City travel search concept werd al vrij vroeg na het oprichten van Kayak aangekondigd en is nu dus eindelijk mogelijk. Simpelweg komt het er op neer dat je de goedkoopste reis kan boeken over verschillende bestemmingen. Met Cabin class kan je de klasse kiezen waarin je wil vliegen. Iets wat al lang een ontbrekende filter was van Kayak.
Kayak?s Filosofie?
Basically, our philosophy is, “You ask for it and we will build it” so keep the feedback coming! (Stipulation to this philosophy: requests must be online-travel related. We are unable to dispatch employees to build hot tubs, exotic cars or tennis courts. Sorry!)
@Anders: Kayak zal aan de naamsbekendheid moeten gaan werken en daarna vooral aan de reizen->Kayak associatie in de hoofden van mensen. Als mensen bij ‘reizen’ of ‘vakantie’ direct aan Kayak gaan denken, en Kayak hun voorkeuren en boekhistorie gaat onthouden, streeft Kayak Google aan alle kanten voorbij. Althans, op het gebied van reizen. Specialisten winnen het immers altijd van generalisten en ik denk dat dit ook voor zoekmachines (personal travel brands in de dop) gaat gelden.