Kappers zoeken de spotlight op
Het kappersvak heeft nieuwe medewerkers nodig. Dus is het tijd om de kappers eens in de spotlight te zetten, zodat zij anderen kunnen inspireren.
Credits
Creatie: RAUWcc
Doelstelling
Mensen (zowel scholieren als zij-instromers) inspireren om kapper te worden.
Uitwerking
Uit het persbericht: Verschillende partners uit de Nederlandse kappersbranche hebben de krachten gebundeld om in een uniek samenwerkingsverband het prachtige kappersvak vol in de schijnwerpers te zetten. De nieuwe campagne ‘Ik ben kapper’ laat zien hoe creatief, sociaal en divers het kappersvak is. Met de campagne willen de samenwerkende partners uit de branche de trots onder huidige kappers laten zien en de potentiële kappers van de toekomst inspireren om voor het kappersvak te kiezen.
De hoofdrolspelers van deze campagne zijn zes echte kappers, die ieder op hun eigen manier impact hebben op hun individuele klanten, hun community en het straatbeeld van Nederland. Vanuit deze zes diverse perspectieven toont ‘Ik ben kapper’ de veelzijdigheid van het kappersvak. Elke kapper heeft een andere achtergrond of specialisme; wat ze gemeen hebben is de passie voor hun mooie vak.
De campagne werd gelanceerd met een interactieve website, een campagnevideo, content op verschillende social mediakanalen en zes verdiepende video’s over de kappers. Voor kappers zelf zijn allerlei tools ontwikkeld waarmee zij deel kunnen nemen aan de campagne en kunnen laten zien wat hun vak zo mooi maakt.
Oordeel
Het dorp waar ik woon (16.000 inwoners) telt een stuk of 16 kapperszaken, zeg ik uit mijn hoofd. Dus eentje per duizend inwoners ongeveer. Maar dat kunnen er ook wel meer zijn, als ik het CBS mag geloven. In 2018 publiceerden zij namelijk een onderzoek waaruit bleek dat er steeds meer kapperszaken bij kwamen, tussen 1,33 en 2,28 per duizend inwoners. Als die stijging zich doorgezet heeft de afgelopen vijf jaar, dan snap ik wel waarom er een wervingscampagne nodig is voor nieuwe medewerkers.
Dus werd deze commercial als een soort samenvatting van de totale wervingscampagne gelanceerd. Daarin zien we een diverse afspiegeling van de werkzaamheden en de individuen die zichzelf allemaal kapper noemen. Prima manier om het vak onder de aandacht te brengen door met hagel te schieten. Er blijft altijd wel iets hangen bij welke doelgroep dan ook, want er zit voor iedereen wat in. Al is de pay-off wel een beetje vreemd in dat opzicht. “Ik ben kapper. En jij?”. Eh nee, je doelgroep is nog geen kapper. Die wil dat misschien worden. Misschien had “Ik ben kapper. Jij straks ook?” beter gepast.
Maar als je de inspirerende zinnen van de kappers op een rij zet, dan blijft er vrij weinig over wat uniek is voor het kappersvak. Midden in je community staan, voor perfectie gaan, doen wat je altijd al wilde, de dag mooier maken, iedere dag iets nieuws leren, de dag een beetje mooier en als artiest kleur geven… dat kan toch ook als je in de zorg werkt of aan technologische ontwikkelingen werkt? Om die reden moet er wel een compilatie van kappers aan het werk volgen, want anders worden de inspirerend bedoelde woorden niet gekoppeld aan het vak waar het de makers om gaat. Daardoor vind ik de boodschap niet direct heel sterk. Toch zou deze campagne best succesvol kunnen zijn, want hij plant door de veelzijdigheid aan beelden misschien wel een zaadje bij kijkers die hierdoor interesse krijgen in het vak.