De socialmediastatistieken van juli 2015

31 juli 2015, 08:00

Wat werd er in juli op en over social media geschreven?

Net als vorige maand, werd ook deze maand weer meer dan voldoende op en over social media geschreven. We spraken veel over de stakingen bij PostNL, de Klantenservice-pagina terroriseerde Facebook, #grexit was bijna een feit en de Tour de France was na enkele dagen al het meest besproken sportevenement van dit jaar. Twitter en Facebook presenteerde hun cijfers en de sociale netwerken brachten verschillende innovaties naar buiten. Een overzicht.

Merken op social media

  • Minder positief werd er gesproken over Transavia. Hun noodlanding ging viral, niet in de laatste plaats omdat er videobeelden werden gedeeld op YouTube.
  • Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven is actief op een sociaal netwerk, dat is een sterke groei. We kunnen stellen dat steeds meer merken het belang inzien van luisteren, reageren en publiceren. Hier lees je het volledige onderzoek van CBS.

In de socialmediamarkt

  • Ondanks deze innovaties en een groei in gebruikers en omzet, stemden de nieuwe cijfers Twitter niet tevreden. En dan was de beurskoers zelfs nog een hand geholpen door een nepbericht. Wellicht dat het gerommel aan de top niet meehelpt. Daar heeft Reddit overigens ook mee te kampen, wat vooralsnog geen negatieve gevolgen heeft voor de activiteit op het sociale netwerk: dat is stabiel.

Wat ons verder bezig hield online

  • De eerste aflevering van Zomergasten, met Aboutaleb, werd enorm veel betwitterd. Zie deze en deze tweet van Marco Derksen en deze van Edwin Res. Wilders reageerde via Twitter naar zijn ruim 630.000 volgers op de aanval van Aboutaleb in de uitzending.
  • 630.000 volgers? Dat is een erg opvallende groei, zo zagen wij ook in onze statistieken. Het lijkt erop dat er volgers bij zijn gekocht, maar of Wilders dat heeft gedaan of een lolbroek buiten zijn wil om, is onbekend.

  • Om bij televisiebuzz te blijven: #wezijnerbijna is het nieuwe #bzv, met hoge kijkcijfers en enorm veel (cynische) tweets.
  • Waar weinig over werd getweet, waren de tv-programma’s rondom de tour. Daarom besloot een groepje tweeps maar de #virtueleavondetappe in het leven te roepen als ode aan Mart Smeets’ programma. Een analyse.
  • De Tour de France zelf werd verder wél enorm veel betwitterd. In Nederland met name in het eerste weekend, toen de Tour in Nederland was. Wereldwijd scoorden deze dagen ook goed, maar werd de etappe naar de Alpe d’Huez nog meer besproken. De hashflags van Twitter waren een schot in de roos, blijkt uit deze infographic.
  • De afgelopen dagen was plotseling #cecilthelion trending. Een triest verhaal over een populaire leeuw die zomaar werd vermoord. Maar hoe kan het zijn dat een voorval dat al even geleden is, de laatste dagen opeens los ging op sociale media? Een reconstructie van NRC. Een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat je dankzij sociale media niet zomaar meer wegkomt met verwerpelijke daden.

  • Grexit was dichterbij dan ooit in deze maand, maar het werd voorkomen. Met name in het Grieks werd er veel over getwitterd. Tsiparas was de meest besproken politicus, terwijl Hollande eigenlijk alleen in het Frans werd besproken. Hier lees je alles over de Grexit-buzz.
  • Maar alles is natuurlijk relatief: in de meeste gevallen vinden we voetbaltransfers toch echt nog een stukje interessanter dan het politieke geneuzel.

Rens Dietz
Marketingmanager bij Coosto

Rens werkt als marketeer bij Coosto. Coosto levert één tool voor alle social media toepassingen zoals monitoring, webcare en publishing. De Coosto-data bieden dag in dag uit waardevolle statistieken voor Rens om over te schrijven.

Categorie

2 Reacties

    Mark de Bruin

    Leuk en interessant artikel maar wat een matige titel. Wel driedubbele woordwaarde bij scrabble. Ik dacht dat ik de cijfers zou krijgen over sociale netwerken (gebruikers, actief gebruik, stijgers, dalers etc zoals ikzelf wel eens schreef en waar Danny de koning is was). Dit is ‘gewoon’ een maandoverzicht van wat er gebeurde op sociale media.

    “Wat hield ons bezig in juli 2015 op sociale media?” lijkt mij een meer passende titel dan “De socialmediastatistieken van juli 2015”. Maar misschien ben ik de enigste.


    31 juli 2015 om 13:24
    rensdietz

    Hoi Mark,

    Los van het laatste woordje van je opmerking ben ik het er helemaal mee eens. Heb er geen seconde bij stilgestaan :-). Ik kan het zelf niet aanpassen, maar de redactie heeft mijn goedkeuren om los te gaan!

    Groeten,

    Rens


    31 juli 2015 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief