Jongeren hebben geen tijd om de krant te lezen
Gebrek aan tijd is onder jongeren de meest genoemde reden om geen krant te lezen (52 procent). Het feit dat ze nieuws ook via TV volgen is voor 50 procent van de jongeren reden om geen krant te lezen. Ruim eenderde van de jongeren (34 procent) leest geen krant omdat nieuws ze niet interesseert. Een krant op tabloidformaat lijkt een kansrijk initiatief om een deel van de jongeren in toekomst alsnog ‘aan de krant’ te krijgen. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2005 van Newcom Research & Consultancy.
De televisie is de belangrijkste bron voor jongeren bij nieuwsvergaring: 62 procent maakt hier een of meerdere keren per dag gebruik van om nieuws te verzamelen. Vier op de tien jongeren gebruikt een of meerdere keren per dag het internet om nieuws te verzamelen. Landelijke radio wordt hiervoor door 36 procent van de jongeren een of meerdere keren per dag gebruikt. Voor de landelijke krant ligt dit percentage op 26 procent, voor de regionale krant op 20 procent.
Een landelijke krant wordt door 13 procent van de jongeren nooit gelezen. Een regionale krant wordt door een nog groter deel van de jongeren (19 procent) nooit gelezen. De intentie om in de toekomst zelf een krant te gaan lezen is wel aanwezig: 40 procent zegt ‘zeker’ een krant te gaan lezen en 45 procent zegt ‘waarschijnlijk’ een krant te gaan lezen. Aan de jongeren die aangeven later niet van plan te zijn een krant te gaan lezen (15 procent), is gevraagd onder welke voorwaarden ze dit w?l zouden gaan doen. De meest genoemde antwoorden zijn: bij meer tijd (48 procent), als een krant op tabloidformaat verschijnt (41 procent) en bij goedkopere abonnementen (36 procent)
Bron:
Onzin, de krant ‘as we know it’ is binnen een generatie verleden tijd. Voor uitstekende nieuwsgaring blijft altijd een bescheiden plaats, met welke medium dan ook. Maar dat heb ik al vaker gezegd.
Van het ene probleem in het andere: ik heb geen tijd om al m’n feeds te lezen 😉
Geen prioriteit lijkt me in deze genuancerder, er is immers wel tijd voor vele andere zaken…
@Hendrik: hoe verklaar je de stijging van 16% in de oplage van Spits en Metro dan? Veel jongeren die deze kranten lezen….
@Marco: heb je ergens het originele rapport kunnen opduikelen? Ik heb het bedrijf gemaild, maar die geven niet thuis…
en dan spreken we nog niet over het succes van Kidsweek…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!