Marketeers bij grote bedrijven zijn soms onzeker of nieuwe marketinginstrumenten beoogde effecten zullen hebben. Het is altijd leuk om op Marketingfacts te lezen over experimenten met virtuele werelden, co-creatie en customer engagement. Het is lastiger om nieuwe ideeën in te zetten voor je eigen klanten en intern te verkopen aan je directie en collegae. Hopelijk kan ik onzekerheid over co-creatie / customer engagement wegnemen met een praktijkcase van Rabo PinBox. Een case met mooie resultaten - 7.500 e-mails verstuurd aan de doelgroep, binnen vijf maanden het duizendste product verkocht.
Veel bedrijven zeggen dat ze de klant en zijn behoeftes centraal stellen in hun communicatie. Maar in de praktijk zie je veel brochures en websites die stockfoto’s en verhalen bevatten die door het bedrijf zelf zijn bedacht, terwijl nieuwe media ons juist in staat stellen om de klanten hun eigen verhaal te laten vertellen. Hieronder zie je negen foto’s die drie Nederlandse grootbanken in hun communicatie gebruiken. In 1 van de rijen staan drie foto’s van dezelfde bank. Je mag raden van welke bank deze drie foto’s zijn. Je mag horizontaal en verticaal zoeken. De winnar krijgt van mij brochures van alle drie de banken:-)
Dit wilden we dus liever niet doen in onze campagne voor de Rabobank. Geen professionele foto’s en (te) mooie verhalen. Wel echte foto’s van echte ondernemers met hun eigen motivatie waarom ze het product - een pinautomaat voor een vast tarief per maand incl. service en datacommunicatie - hebben gekocht. Om dit te bereiken hebben we een wedstrijd georganiseerd - “Stuur je foto en je motivatie in en win 1 jaar gratis gebruik van Rabo PinBox”. Dit heeft ons onvervalst echte foto’s en geloofwaardige klantverhalen opgeleverd. En nieuwe inzichten. Tandartsen van het centrum Carabelli vertelde ons bijvoorbeeld dat Rabo PinBox hen helpt om “financiële gaatjes te dichten”, want sommige inloopklanten betalen te laat of helemaal niet.
De bank was heel consequent in het doorvoeren van de campagnestrategie. Op de dozen met pinautomaten stonden foto’s van echte ondernemers. Lokale Rabobanken konden krantadvertenties plaatsen “Ook Bedrijven A, B en C gebruiken Rabo PinBox”. De duizendste Rabo PinBox klant was in het zonnetje gezet met een billboardauto die rondreed in zijn stad.
Het mooie van het internet is dat je gelijk feedback kan krijgen over je product. Via nieuwe media kun je een dialoog voeren met je klanten. En als je productpropositie klopt en je erin slaagt om een positieve omgeving te creëren voor klantverhalen, dan kun je met zeer beperkte middelen succes boeken. Ik hoop dat we meer campagnes en communicatie-uitingen krijgen met de echte klanten van vlees en bloed die oprecht enthousiast zijn over je product. En ik hoop dat bedrijven vaker co-creatie acties gaan inzetten om hun dienst beter te maken en te verkopen.