Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Je eigen marketingbureau opstarten? Dit is waar je aan moet denken

Werk je al jaren in de marketing en vind je deze wereld nog steeds geweldig? Dan ben je ongetwijfeld niet van plan om snel in een andere branche aan de slag te gaan. Misschien overweeg je zelfs wel om voor jezelf te beginnen.

BBP
14 juni 2023, 06:16 978 x gelezen

Een eigen marketingbureau opstarten lijkt misschien niet lastig, maar er komt vaak meer bij kijken dan je denkt. Om te voorkomen dat je belangrijke zaken vergeet, lees je hier waar je aan moet denken voordat je zelf een marketingbureau begint.

Ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan is ongetwijfeld niet je favoriete bezigheid, maar het is wel verstandig om te doen. In dit plan noem je onder meer de redenen waarom je een marketingbureau begint en wat je doelen zijn. Verder vermeld je wat je precies gaat doen, hoe je aan klanten komt en wie je concurrenten zijn. Wanneer je de tijd neemt om een ondernemingsplan te schrijven, heb je altijd iets om op terug te vallen.

Inschrijven

Zeg je jouw baan in loondienst op om een eigen marketingbureau te beginnen? Dan ga je fulltime voor je eigen bedrijf aan het werk. Omdat je dan ondernemer bent, moet jij jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doe dit een week voor of nadat je met de bedrijfsactiviteiten start. Een deel van de inschrijving kun je online regelen, maar je moet altijd langskomen voor een legitimatiecontrole en afronding van je inschrijving.

Tarieven

Voordat je met jouw bedrijfsactiviteiten begint, is het verstandig om tarieven vast te stellen. Bepaal bijvoorbeeld hoeveel je per uur wilt verdienen als je door een bedrijf ingehuurd wordt. Houd hierbij rekening met de kosten die je maakt, want uiteindelijk moet er voldoende geld overblijven om van te leven. Vind je het lastig om tarieven te bepalen? Kijk dan eens naar de tarieven van concurrenten.

Kantoorpand

Wil of kan je jouw werkzaamheden niet vanuit huis verrichten? Ga dan op zoek naar een kantoor. Je kunt een kantoor huren, maar ook kopen. Als kopen jouw voorkeur heeft, moet je waarschijnlijk een hypotheek voor een bedrijfspand afsluiten. Je kunt een kantoorpand ook zakelijk financieren met een zakelijke lening. Verdiep je goed in de voor- en nadelen van beide financieringsvormen, zodat je kunt bepalen wat in jouw situatie de beste keuze is.

Verzekeringen

Wanneer je een eigen marketingbureau begint, zijn verzekeringen ongetwijfeld niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het belangrijk om jezelf – en eventuele medewerkers – goed te verzekeren. Sluit in ieder geval een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering af. Hiermee ben je verzekerd voor schade die jij of je medewerkers bij klanten aanrichten tijdens het werk. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is ook aan te raden. Dankzij deze verzekering krijg je iedere maand geld uitgekeerd als je arbeidsongeschikt bent. Tot slot is een rechtsbijstandverzekering het overwegen waard. Raak je verzeild in een conflict? Dan worden de kosten van juridische hulp vergoed als je deze verzekering afsluit.

Boekhouding

Tot slot moet je aan de boekhouding denken als je een eigen marketingbureau begint. Ondernemers zijn in Nederland namelijk wettelijk verplicht om een administratie bij te houden. Bewaar daarom alle facturen die je verstuurt en ontvangt. Daarnaast moet je aangifte omzet- en inkomstenbelasting doen als je ondernemer bent. Heb je jouw boekhouding op orde? Dan ben je hier veel minder tijd aan kwijt dan wanneer je administratie een rommeltje is.

Afbeelding: 123RF

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!