Is ‘variantie’ de oplossing voor online product reviews?

Is ‘variantie’ de oplossing voor online product reviews?

Stel je het volgende voor: je bent online aan het oriënteren voor de aanschaf van een product waar je al enige tijd naar op zoek bent. Op een review website heeft het bewuste product vijf reviews waarvan drie met een cijfer 9 en twee reviews met een cijfer 4. Wat weegt dan zwaarder? De positieve ratings of de negatieve? Een dilemma voor jou als consument, waar moet je vanuit gaan bij zulke uiteenlopende hoge en lage cijfers?

Hier ontstaat het dilemma. Koop je het product wel of niet? Hier zou een kengetal ‘variantie’ zijn intrede kunnen doen. Variantie is een maat voor de spreiding van betrokken waarden. Hoe groter dit getal hoe meer de afzonderlijke waarden van elkaar verschillen. Concreet zou dit betekenen dat naast een gemiddeld cijfer voor een product ook een getal getoond zou kunnen worden voor de variantie. Stel op basis van tien reviews is een gemiddeld cijfer 8 gegeven aan product A met de daarbij behorende variantie van 1. Een concurrerend product B heeft een gemiddeld cijfer van 9 en een variantie van 5. Je weet dan van product B dat de afzonderlijk gegeven cijfers nogal van elkaar verschillen terwijl de afzonderlijke cijfers van product A dicht bij elkaar liggen. Op basis van de varianties zou je dan de reviews van product B links laten liggen en je concentreren op de reviews van product A omdat je weet dat er bij product B reviews zijn met één of meerdere lagere cijfers.

Kortom, het kengetal variantie zou je dus tijd en ergernis kunnen besparen omdat je je louter richt op de producten met een goede reviews die een kleine variantie hebben.

Wat denken jullie? Zou zoiets een toegevoegde waarde kunnen hebben voor websites waar reviews belangrijke content zijn om sneller weloverwogen beslissingen te nemen voor de aanschaf van producten en diensten. Of zijn er slimmere oplossingen hiervoor?


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Denk dat het zeker toegevoegde waarde biedt. Maar het bestaat (daarom) ook al, bijv. bij Amazon. Daar zie je de beoordeling van een product in sterren (5 totaal) met daarbij ook het grafiekje hoe die algemene beoordeling is opgebouwd (aantallen beoordelingen met 5, 4, 3, 2 en 1 sterren).

    Bol biedt hetzelfde bij een mouse-over van het pijltje rechts naast de beoordeling in ballen.

    geplaatst op
  • Ik zag ook dat Trustpilot gebruik maakt van een distributie van de gegeven beoordelingen. Bol.com en Amazon laten inderdaad iets dergelijks zien maar je moet nog steeds bekijken hoe de verdeling is en daaruit je conclusie trekken. Ik zou liever één getal zien waaruit dat is af te lezen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.