Is ‘variantie’ de oplossing voor online product reviews?

19 oktober 2011, 02:41

Stel je het volgende voor: je bent online aan het oriënteren voor de aanschaf van een product waar je al enige tijd naar op zoek bent. Op een review website heeft het bewuste product vijf reviews waarvan drie met een cijfer 9 en twee reviews met een cijfer 4. Wat weegt dan zwaarder? De positieve ratings of de negatieve? Een dilemma voor jou als consument, waar moet je vanuit gaan bij zulke uiteenlopende hoge en lage cijfers?

Hier ontstaat het dilemma. Koop je het product wel of niet? Hier zou een kengetal ‘variantie’ zijn intrede kunnen doen. Variantie is een maat voor de spreiding van betrokken waarden. Hoe groter dit getal hoe meer de afzonderlijke waarden van elkaar verschillen. Concreet zou dit betekenen dat naast een gemiddeld cijfer voor een product ook een getal getoond zou kunnen worden voor de variantie. Stel op basis van tien reviews is een gemiddeld cijfer 8 gegeven aan product A met de daarbij behorende variantie van 1. Een concurrerend product B heeft een gemiddeld cijfer van 9 en een variantie van 5. Je weet dan van product B dat de afzonderlijk gegeven cijfers nogal van elkaar verschillen terwijl de afzonderlijke cijfers van product A dicht bij elkaar liggen. Op basis van de varianties zou je dan de reviews van product B links laten liggen en je concentreren op de reviews van product A omdat je weet dat er bij product B reviews zijn met één of meerdere lagere cijfers.

Kortom, het kengetal variantie zou je dus tijd en ergernis kunnen besparen omdat je je louter richt op de producten met een goede reviews die een kleine variantie hebben.

Wat denken jullie? Zou zoiets een toegevoegde waarde kunnen hebben voor websites waar reviews belangrijke content zijn om sneller weloverwogen beslissingen te nemen voor de aanschaf van producten en diensten. Of zijn er slimmere oplossingen hiervoor?

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bram Koster

    Denk dat het zeker toegevoegde waarde biedt. Maar het bestaat (daarom) ook al, bijv. bij Amazon. Daar zie je de beoordeling van een product in sterren (5 totaal) met daarbij ook het grafiekje hoe die algemene beoordeling is opgebouwd (aantallen beoordelingen met 5, 4, 3, 2 en 1 sterren).

    Bol biedt hetzelfde bij een mouse-over van het pijltje rechts naast de beoordeling in ballen.


    19 oktober 2011 om 05:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!