Interactieve marketing wint aan belang in 2005
De integratie van internet en e-commerce in de marketingbranche heeft in 2005 aan belang gewonnen. Uit de Grote Marketing Enquete 2005 blijkt bovendien dat 34% van de marketeers weer gelooft in de integratie van oude en nieuwe media, vorig jaar was dat nog 18%. Marketeers blijven een deel van hun financiele middelen in de richting van internet verschuiven: dit geldt voor bijna tweederde van de marketeers. De internetmarketing concentreert zich met name op corporate websites, actiematige websites en in mindere mate op e-mailmarketing, online advertising en zoekmachinemarketing.
Bedrijven die aan internetmarketing doen, schatten dat het aandeel hiervan binnen het totale marketingbudget zo`n 29% bedraagt. De bedrijven die aan online-advertising doen (41% van het totaal aantal geenqueteerde bedrijven) reserveren hiervan gemiddeld 23% van hun totale marketingbudget. Gespecialiseerde interactieve marketingbureaus profiteren overigens slechts in beperkte mate van de toenemende aandacht voor hun tak van sport. In zo`n 80% van de gevallen bepaalt de organisatie zelf de te volgen strategie; pas in de volgende fase gaan de marketeers op zoek naar een gespecialiseerd bureau.
Bron:
Tijdschrift voor Marketing, donderdag 1 september 2005, nr. 9, p. 45; 3 p.