Interactief heeft de toekomst

30 maart 2003, 18:35

TV-reclame wordt nooit meer wat het geweest is, zoveel staat vast. Interactieve toepassingen van het medium hebben de toekomst, alleen hebben nog weinig adverteerders de moed om daar optimaal gebruik van te maken.

Zomer 2002

De tv-kijker van nu heeft twee belangrijke kenmerken: hij wil zich kunnen identificeren met wat hij ziet en hij wil invloed op wat er op de buis komt. En dat geldt ook voor tv-reclame. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben ze dat al begrepen. Daar is een spotje over de nieuwste Persil-variant, verpakt in een talkshow met als thema ‘Het genot van wassen’, al heel gewoon. En daarbij hebben de kijkers ook nog de mogelijkheid om leuke prijzen te winnen als ze het raadsel ontsluieren van de met vloeistof gevulde Persilcapsules. Maar elders in Europa moeten we het nog zonder interactieve tv-reclame stellen. De voorziening die dit soort opties mogelijk maakt, heet ITV, en die is in de meeste landen eenvoudigweg nog niet beschikbaar, onder andere als gevolg van het gesteggel over en de ontoereikendheid van kabelverbindingen. En helaas gaan de ontwikkelingen om reclame dichterbij de klant te brengen ook nog eens in een slakkentempo. Geen wonder dus dat de meeste adverteerders niet staan te popelen om zich in de nieuwste vormen van reclame te begeven. Toch zouden ze dat beter w?l kunnen doen, als ze tenminste over een paar jaar niet tot de conclusie willen komen dat ze de boot definitief hebben gemist. Want over ??n ding zijn de deskundigen het eens: de huidige consument wil z?lf sturen in plaats van gestuurd worden.

—-

Nu interactieve tv wereldwijd in opkomst is blijkt dat interactieve reclame overal de vorm krijgt van banners, evenementenmarketing, televisiereclame of multimediale campagnes. Interactieve tv reclame is de meest traditionele vorm, die kijkers aanmoedigt te reageren in de vorm van commentaar, donatie of deelname aan een actie. Interactieve reclame banners lijken op internet banners en verschijnen binnen de content van reclamepartners of leiden de kijker via navigatieschermen naar de site van de adverteerder. Bij interactieve evenementenmarketing wordt interactieve tv ingezet als onderdeel van een groter geheel en krijgt het de trekken van sponsorship. Multimediale interactieve campagnes, waarbij bijvoorbeeld tv, internet, e-mail en mobiele telefoons betrokken kunnen zijn, spreken vooral early adopters aan, zoals vijf jaar geleden het geval was bij het internet Deze vorm van interactiviteit zal populairder worden naarmate interactieve tv meer terrein verovert. Interactieve televisie vergt van adverteerder behalve het vermogen participatie van de consument op te roepen ook een effici?nte terugkoppeling naar de kijker. Alleen zo is sprake van werkelijke interactiviteit.

—-

Een overzicht van huidige activiteiten op het gebied van Interactieve reclame (of I-ads):

Ster begint met interactieve tv-reclame, Emerce 14 augustus 2002

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/14220.HTML

Herstart voor interactieve tv-reclame, Emerce 5 augustus 2002

http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/14205.HTML

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!