Instant messaging en email in China

28 maart 2008, 15:22

Instant messaging en email in ChinaMorgen vertrekt een delegatie van ruim 40 mensen naar Shanghai voor de China Innovatie Reis die Marketingfacts samen met Interimic organiseert. De reis focust onder meer op nieuwe media, en een van de dingen die de groep zeker op zal vallen is dat het internet in China heel anders gebruikt wordt dan in Nederland. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van instant messaging (IM), waarover de afgelopen dagen in de Chinese blogopshere door onder meer Kaiser Kuo en Benjamin Joffe geschreven is.

Een overgrote meerderheid van de Chinezen op internet gebruikt IM om met anderen te communiceren. Volgens het laatste China Internet Network Information Center report heeft maar liefst 81% van alle Chinese internetgebruikers een IM client geinstalleerd om te chatten. Ter vergelijking, in de US is dit slechts 40% en zelfs in buurland Zuid-Korea gebruikt maar 48% IM. Daarentegen wordt email weer veel minder gebruikt: slechts iets meer dan de helft van de Chinezen heeft een email account, in tegenstelling tot meer dan 90% in de US en 82% in Zuid-Korea. Hoe komt dit precies en waar gebruikt men IM en email voor?

Als je naar de demografische verdeling van de internetbevolking kijkt, zie je dat de helft van de online bevolking jonger is dan 24 jaar. Dit is een groep die IM over het algemeen veel meer gebruikt dan email. In China is de IM penetratie voor de groep van 18-24 jaar maar liefst meer dan 96%. Ik ken geen cijfers voor Europa, maar het zou me niet verbazen als daar door jongeren ook veel meer IM gebruikt wordt dan email.

Een andere reden is dat voor de meeste internetters het internet begon met instant messaging, en niet met email zoals bij veel mensen in landen waar het internet al langer groot is. Ik had mijn eerste email account een paar jaar voordat ik voor het eerst op internet zat, en ben pas jaren later IM gaan gebruiken. Dat verandert je internetgedrag natuurlijk.

Daarnaast is het zo dat het Chinese internet veel meer een sociaal gebeuren is. Dit blijkt ook uit het feit dat 40% van alle mensen als eerste IM aanzet als ze het internet op gaan, om te zien wie van de vrienden en collega’s nog meer op het net zitten. Slechts 3.5% begint met het checken van zijn email. Als ik ‘s ochtend online ga krijg ik direct meerdere messages van mensen. Ze sturen dus geen mail, maar wachten tot ze je online zien. Om die reden ben ik overigens steeds minder online in een IM client (of in ieder geval vooral online met het kopje ‘niet storen’ erbij), omdat ik niet continu gestoord wil worden. Toch loopt een groot deel van de communicatie op de zaak via IM bij ons, en de meeste werknemers zijn van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat online, en reageren direct als iemand iets stuurt. Bij sommige mensen zie ik vaak zo’n tien verschillende IM schermen tegelijk open staan.

Voor wie meer wil lezen over dit onderwerp, of de stand van zaken op het Chinese internet in het algemeen, kan ik aanraden de Engelse versie van het laatste CNNIC rapport te downloaden (pdf). Dit rapport was tot nu toe alleen in het Chinees verschenen (zie ook mijn post hierover van twee maanden geleden), maar is nu vertaald en geeft een gedetailleerd overzicht van wat de Chinezen op internet doen.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

4 Reacties

    rogierbikker

    Blijkbaar heb je dus geen emailadres nodig om je bij een IM client zoals QQ of de recentelijk gelanceerde Baidu Hi aan te melden. Wat tegenstrijdig is met elke westerse IM client, waar naar mijn weten altijd een emailadres verplicht is bij aanmelding. Als dit wel zo was geweest, had dit dan invloed kunnen hebben op de populariteit van email in China?

    Wellicht dat ik/we het antwoord te horen krijgen tijdens de reis, ik heb m’n tas al gepakt!


    28 maart 2008 om 18:22
    Starbuck

    goeie reis allemaal.


    28 maart 2008 om 19:53
    Milkshake

    Marc,

    Het is denk ik niet anders in het Westen. Mijn dochters hebben IM en (zoals Rogier al schrijft) dus automatisch e-mail. Ze gebruiken e-mail niet of nauwelijks. IM gebruiken ze de hele tijd.

    Maar ja, mijn doichters zijn natuurlijk van origine Chinees, dus dit bewijst nog niet dat het zo is voor alle jongeren die in een Westers land wonen. Tot morgen,

    Erik


    29 maart 2008 om 07:42
    jeroenmirck

    Marc, boeiende signalering van jou als Chinese insider. Ook uit het Nederlands Qrius-onderzoek Jongeren 2007 blijkt dat deze doelgroep email maar suf vindt – echt iets voor hun ouders. Daarentegen is IM in werkverband nog nauwelijks ingeburgerd in Nederland. Sterker nog: de meeste werkgevers verbieden hun personeel om te MSN’en tijdens werktijd. Maar goed… vroeger kon privémailen onder werktijd ook nog tot ontslag leiden, terwijl de discussie tegenwoordig gaat over de vervagende grens tussen werk en privé. De hamvraag lijkt me: gaat die jonge doelgroep email straks wel gebruiken als zij volwassen wordt (email is serieuzer en zakelijker, dus meer geschikt voor werk), of gaat email werkelijk verdwijnen?


    29 maart 2008 om 23:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief