Instagram schrapt de like-teller voor je eigen bestwil

Instagram schrapt de like-teller voor je eigen bestwil

De verslaving aan likes van Instagram-gebruikers wordt niet langer versterkt door de app. Op donderdag kondigde het populaire socialmediaplatform aan het inzicht in het totale aantal likes op foto’s en het aantal videoweergaven te verwijderen, als onderdeel van een test. Je zult deze aantallen dus niet langer zien stijgen terwijl je content tientallen, honderden of duizenden likes krijgt. Is het een goede ontwikkeling? En wat zal het psychologische effect zijn, op het toch door likes beinvloedde welzijn van Instagrammers?

Facebook, eigenaar van Instagram, zegt dat de verandering – die al eerder besproken werd op Marketingfacts – is ingevoerd om het welzijn van de gebruikers tegemoet te komen en om een veilige ruimte te creëren "waar mensen zich op hun gemak voelen om zichzelf uit te drukken", verklaarde Mia Garlick, de beleidsdirecteur van Facebook Australia en Nieuw-Zeeland. "We hopen dat deze test de druk wegneemt van de verwachte hoeveelheid likes op een post, zodat je je kunt concentreren op het delen van de dingen waar je van houdt." De test zou aangeven of gebruikers zich "minder op likes concentreren en zich meer richten op het vertellen van hun eigen verhaal".

Hoewel het een test wordt genoemd, is de update inmiddels uitgerold in Nieuw-Zeeland, waar 1,5 miljoen Instagram gebruikers zijn, zonder dat er sprake is van een einddatum.

Maar wat is er nou precies veranderd? De manier waarop het aantal likes wordt weergegeven, heeft een make-over gehad. In plaats van 'Geliked door [iemand die je kent] en twaalf anderen' – of '5.671.036 anderen', wat het geval is voor de eerste post van het World Record Egg – zal je nu alleen zien '... en anderen', zonder een bepaalde hoeveelheid.

Het totale aantal likes is niet meer zichtbaar voor volgers wanneer je door je feed bladert. Je kunt op 'anderen' klikken om het aantal likes op je eigen foto's te tellen, maar je volgers kunnen niet zien hoeveel likes je post heeft ontvangen. Je kunt dus ook niet zien hoeveel likes anderen hebben ontvangen op hun posts.

Verslaafd aan likes

Heeft de oorspronkelijke like-focus van het platform al invloed gehad op de geestelijke gezondheid en het welzijn van gebruikers? Likes zijn een zeer krachtige voedingsstof, zo stelt dr. Terry Fleming, universitair hoofddocent volksgezondheid aan de Victoria University van Wellington, die ik vroeg naar het effect van social media en likes op het welzijn. "Ze voeden onze wens naar sociale status en bevestiging." Aangezien we 'sociale apen' zijn, willen we erbij horen en populair zijn, en de likes op sociale media ondersteunen dit verlangen, legt Fleming uit. "De publieke goedkeuring van andere mensen die veel likes zien, zou bijdragen aan dat enigszins competitieve sociale status-aspect."

"Likes zorgen ervoor dat we oppervlakkige goedkeuring en erkenning nodig hebben"

"De hoeveelheid likes geeft absoluut aan dat er mensen meekijken." De telling en de wens om steeds meer likes te krijgen heeft ervoor gezorgd dat mensen oppervlakkige goedkeuring en erkenning nodig hebben, zegt dr. David Codyr, de leidende psychiater van de National Telehealth Service. Hoewel het een klein detail lijkt, is deze specifieke vorm van bevestiging erg aantrekkelijk voor mensen die niet afhankelijk zijn van hun innerlijk welzijn, maar sterk afhankelijk zijn van goedkeuring van buitenaf.

Het weghalen van de cijfermatige details intrigeerde Fleming. Ze gaf aan dat het een "echt interessante benadering" was die "zeer waarschijnlijk goed zou zijn". Codyre beschreef het als "verstandig" in de basis, maar onder de oppervlakte gelooft hij dat het schadelijk zou kunnen zijn voor de mensen die "afhankelijk zijn van likes voor een goed gevoel". Dit geldt vooral voor de jongere generatie gebruikers, zegt hij. "De huidige generatie ... leeft in een meer complexe wereld [dan oudere generaties]."

Deze gebruikers bevinden zich op een punt in hun leven waarin hun zelfbeeld wordt gevormd en wat kan leiden tot depressief of angstig gedrag bij personen, legt hij uit. Om dit tegen te gaan, stelt hij voor om professionele hulp te zoeken, als dit mogelijk is, tegelijkertijd legt Fleming de nadruk op de waarde van persoonlijke interactie en communicatie met familie en vrienden.

Nog steeds een concurrerende markt

Verschillende influencers hebben carrière gemaakt vanuit hun zichtbaarheid. Wat zal deze verandering voor de influencers betekenen?

Merken en bedrijven hebben geen vrijstelling voor de test, maar ze kunnen nog steeds hun eigen statistieken inzien – ze kunnen ze alleen niet vergelijken met die van een concurrent. De test heeft geen invloed op meethulpmiddelen als Insights of Ads Manager.

Kiwi reisverslaggever Brook Sabin, die meer dan 12.000 volgers heeft, is van mening dat deze verandering goed is voor de gebruikers, maar wel zorgt voor een rat race 'achter de schermen': "Het is nog steeds een populariteitswedstrijd, het enige verschil is dat deze nu achter de schermen wordt uitgevochten. Likes zijn nog steeds een essentieel onderdeel van dit spel."

"Iedereen die erover zit te zeuren, moet zijn kop uit het met glitter bedekte Instagram-zand trekken"

Na met een aantal Kiwi en internationale merken te hebben gewerkt, is Sabin bekend met het proces waarin bedrijven op zoek gaan naar promoters op sociale media. Hij zegt dat het verbergen van het aantal likes hier niks aan verandert. "Bedrijven vragen over het algemeen om de analytics van een influencer om een ​​beeld te krijgen van hun posts – en vermoedelijk – zullen deze cijfers ook het aantal likes moeten bevatten." Over het algemeen beschouwt Sabin de test als een positieve stap voor het platform en de gebruikers, omdat het zal voorkomen dat mensen zich zorgen maken over foto’s of video’s die ze plaatsen en de posts verwijderen die het "niet zo goed doen".

"Iedereen die erover zit te zeuren, moet zijn kop uit het met glitter bedekte Instagram-zand trekken, en beseffen dat dit voor een groter doel is." Sabin denkt dat de test een "tijdelijke reddingsboei" zou kunnen bieden voor de zwarte markt van 'fake followers', of, zoals hij zegt: 'de maffia'. "Eerder waren degenen met nepvolgers gemakkelijk te herkennen, bijvoorbeeld, een persoon had 100.000 volgers en kreeg slechts 80 likes op een foto – dan is het duidelijk dat diegene volgers heeft gekocht."

Instagram heeft ook een Hulplijn-tool geïmplementeerd voor verschillende zoektermen, als #suicide en #heartbreak. Het geeft een waarschuwing aan de gebruikers die deze zoektermen gebruiken en biedt advies, informatie en contactgegevens voor lokale hulplijnen. "Bedrijven werken meestal niet samen met deze mensen, maar nu dat verborgen blijft, wordt het moeilijker om deze fraudeurs te herkennen," zei Sabin.

De test wordt nu alleen in Nieuw-Zeeland, Australië, Brazilië, Ierland en Italië uitgevoerd, maar het idee zweeft al een tijd rond en is zelfs in mei al uitgerold in Canada. Wat vind jij? Denk je dat dit ook gaat gebeuren in Nederland? Laat het weten!


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • gaat niet gebeuren in Nederland. Heb zelf 500 + volgers en gemiddeld 50 likes dus voor mij persoonlijk gaat het niks opleveren. Afschieten, slecht plan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.