Inspirerende Veertig trekt naar zee

Het begint zowaar een beetje op een soort SXSW For Good te lijken. Burning Man for a Better World, zou ook kunnen.

19 augustus 2022, 11:00 1952 x gelezen

Vraag mensen op straat of marketingprofessionals achter hun bureau naar de merken die ze echt uitgesproken inspirerend vinden en er volgt een lijst producten, diensten en bedrijven waarvan je met redelijke zekerheid kunt voorspellen dat ze zakelijk succesvol zijn of zullen worden. Dat was ooit reden om een jaarlijkse ‘Inspirerende Veertig’ vast te stellen.

Het lijkt een nogal zachte claim maar is onderzocht en in veel gevallen klopt het: wat consumenten en vakgenoten beschouwen als een inspirerend merk, wordt of is vaak ook een commercieel succesvol merk. En er bestaat dus een lijst waarop dat jaarlijks wordt bijgehouden: De Inspirerende 40. Zo werd Apple tien jaar geleden door Nederlanders als het meest inspirerende merk op de Nederlande markt gezien, gevolgd door Efteling, Hema, Ikea en Albert Heijn. Hema, Mini en Triodos Bank waren in dat jaar de grote stijgers. Blackberry, Nokia en Facebook verloren juist veel ‘inspiratiewaarde’. In 2021 werd Too Good to Go voor de derde keer gekozen als meest inspirerende merk (door consumenten). Ikea, Tony’s en de Efteling voerden in het afgelopen decennium de lijst ook al eens aan.

Opmerkelijk nieuws deze week uit de hoek van vakprijzen die niet alleen de marketinginspanningen centraal zetten, maar daarbij vooral loeren naar de positieve kant van het vak. Of vakprijs, vakprijs…. het is meer een lijst met een winnaar. Synergie, het bureau van vriend van de show Joris van Zoelen en zijn collega’s, timmert al bijna drie decennia aan de weg en bedacht ooit die veertig. Voor een van oorsprong communicatiebureau maken ze een bijzondere transformatie door. Eerst was Synergie een soort strategisch reclamebureau, vervolgens meer een marketingstrategieteam en intussen is het een ‘adviesbureau met maatschappelijke missie, structuur én bijdrage’. Klinkt mooi, maar de eigenzinnige Utrechters hebben er ook serieus werk van gemaakt en consequenties verbonden aan de missie. Afwijkend van veel conventionele adviesbedrijven zijn ze puur gericht op maatschappelijke impact; de financiële winst gaat voor de helft naar maatschappelijke bestemmingen, 1% gaat naar  for the planet , het is een hoog scorende BCorp; het bedrijf heeft geen aandeelhouders maar is een coöperatie; volledig steward owned en 100% zelfsturend.

En een aantal jaar geleden begon het dus met die Inspirerende 40; één van de middelen om bestuurders te inspireren om te werken aan Business for Good. Elk jaar besteedt het bureau een substantieel bedrag én een maand volledige werktijd van alle teamgenoten aan het onderzoek, de publicatie en het event. Synergie zegt daarin geen businessdoel te hebben: het wil mensen inspireren om aan de slag te gaan zónder henzelf.

Dat jaarlijks bekendmaken van de nieuwe veertig begon een beetje in de marge van bestaande events (er werd ooit een podiummoment ingeruimd, aan het eind van Het Grote Marketingcongres). Intussen trekt de feestelijke lancering meer marketeers dan dat ouwe congres nog doet: Het groeide uit tot naar 220 bezoekers in 2021. En om het gedachtegoed en de beweging verder te brengen, oordeelden de Synergies dat het zijn kindje moest loslaten om groter te laten worden. Van ‘de presentatie van de Inspirerende 40’ hobbelt de inspiratiekaravaan nu richting de eerste editie van Impact on the Beach; Nieuw event voor inmiddels een kleine vierhonderd businessprofessionals, met tien podia en activiteiten om Business for Good het nieuwe normaal te maken. Op 8 september gaat het plaatsvinden bij The Shore in Scheveningen. Het begint daarmee zowaar een beetje op een soort SXSW For Good te lijken. Burning Man for a Better World, zou ook kunnen. Synergie zelf houdt het op een ‘TedX meets Oerol’. Bedenk een metafoor, maar er komt dus cultuur bij.

Radicale verhalen

Impact on the Beach is het businessfestival voor nieuwe initiatieven die samen de verandering vormen’, legt Van Zoelen desgevraagd uit. ‘Om te zien en ervaren dát het kan en hoe. De plek waar je andere impactmakers en impactorganisaties ontmoet. Een combinatie van kunst, muziek, theater, De Inspirerende 40, radicale verhalen, good food, onwaarschijnlijke ideeën en nieuwe ontmoetingen’.

 Volgens Van Zoelen in níets vrijblijvend en juist in álles de vrijplaats voor de volgende sprong: ‘Het programma neemt bezoekers mee langs de dynamiek van een stranddag. Van een energieke strandmiddag naar inspirerende acts, langs de zindering van golden hour tot aan 20.14 uur, als de zon ondergaat’, legt hij uit. Impact on the Beach laat zien hoe verandering wordt gemaakt, nodig is, maar vooral hoe het kan en dat het energie geeft. Dat ruimte biedt voor inspiratie, nieuwe contacten en nieuwe initiatieven aanspoort. Geen feest om alleen blij te zijn met jezelf, wél om energie te halen uit en voor de beweging. Over duurzaam ondernemen, positieve maatschappelijke impact maken. Van, voor en met mensen uit de impactbeweging en iedereen die werk wil maken van business for good. Over duurzaamheid, impact maken, meten en organiseren. Met een frisse mix van mensen uit organisaties die aan het begin staan en zij die al ver zijn. Van jonge en oudere organisaties. Voor iedereen die het verschil wil maken.’

Het programma is volgens de bedenkers bijna niet samen te vatten. Sprekers, breakouts, gezamenlijke en individuele acties, muziek, gesprek. En dus nog steeds die Inspirerende 40-2022. Naast Synergie zelf is IOTB een initiatief van Good’Up, Greenjobs, The Happy Activist, Change Inc., ImpactCity, The Shore en Artifex.

 

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!