In-game advertising verhoogt koopintentie met 41%

10 augustus 2007, 06:37

Uit een nieuw onderzoek van Nielsen Entertainment blijkt dat in-game advertising een positieve impact heeft op merken en producten. Het onderzoek is verricht in opdracht van Massive Inc., sinds 2006 onderdeel van Microsoft. Voor het onderzoek zijn 600 Xbox 360 en PC spelers van de game Need for Speed Carbon ondervraagd over in-game advertising campagnes, die gemiddeld 6 tot 8 weken duurden. Adverteerders die hierin zijn meegenomen, zijn afkomstig uit de automotive, consumer packaged goods (CPG), quick service restaurant (QSR) en technologie categorieën. Hieronder vind je de belangrijkste conclusies uit het onderzoek.

Gamers werden verdeeld in control en test groepen, op basis van blootstelling aan verschillende advertenties. Vervolgens werden vragen gesteld die konden worden beantwoord aan de hand van een 5-punts schaal (5 = meest positief, 1 = meest negatief). De belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • de gemiddelde bekendheid met het merk steeg met 64%
  • de gemiddelde waardering van het merk met 37%
  • de gemiddelde koopintentie steeg met 41%
  • de gemiddelde advertentie recall met 41%
  • de gemiddelde weaardering van de advertentie met 69%

Voor de verschillende adverteerders categorieën waren de belangrijkste bevindingen als volgt:

  • Automotive: in-game advertising campagnes van autofabrikanten resulteerden in een toename van de koopintentie met 69% bij mogelijke kopers van een nieuwe auto.
  • CPG: consumer packaged goods advertenties resulteerden in een toename van 71% van de koopintentie, als deze merken ook als “cool” werden gezien. In de doelgroep 18-24 steeg de bekendheid van het merk met 63%.
  • QSR: de waardering van advertenties van fastfood ketens steeg met 39%.
  • Technolgy tools: Technologie klanten behaalden een toename van de waardering van het merk met 70%.

Uit een eerder onderzoek verricht door Interpret, in opdracht van Massive’s concurrent Double Fusion, kwam de effectiviteit van in-game advertising ook al naar voren. In dat onderzoek lag de nadruk op contactfrequentie en de verschillende vormen van in-game advertising, terwijl voor het onderzoek van Nielsen is gekeken naar de resultaten. Dit laatste lijkt me het meest interessant voor marketeers.

Wat niet helemaal duidelijk wordt gemeld in het persbericht, is welk type in-game advertising is onderzocht door Nielsen. Het is aannemelijk dat het hier gaat om dynamische in-game advertising, bestaande uit posters en billboards. De meest eenvoudige en laagdrempelige stap voor adverteerders om de wereld der in-game advertising te betreden. Nog grotere mogelijkheden zijn er op het gebied van diepere integraties, product placement en around-the-game advertising. Over dat laatste binnenkort meer.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Pawel

    In-game advertising is eigenlijk al zo oud. Ik weet nog dat het spel Biker Mice from Mars(1995) op de Super Nintendo als power-up een ”Snickers” reep had. Ik irriteerde me er mateloos aan. 🙂


    10 augustus 2007 om 06:51
    CemYildiz

    @Pawel: dat noem ik nou brand recall 😉


    10 augustus 2007 om 07:12
    Liset

    Leuk om te horen dat in-game advertising positieve effecten heeft op merkbekendheid en koop-intentie. Ik zeg ‘leuk’ omdat ik al een tijd overweeg hier een stap in te zetten maar dan vanuit een arbeidsmarkt-communicatie perspectief. Vraag me dan ook af of daar gegevens van zijn: gaan gamers bijvoorbeeld bedrijven hoger op hun ‘hier wil ik werken’-shortlist zetten n.a.v. in-game advertising? Als je de lijn doortrekt die in deze post uitgezet wordt, zou je zeggen van wel…


    10 augustus 2007 om 07:17
    Liset

    @Cem: bedankt voor de link. Dus Microsoft heeft hiermee al een poging gewaagd. En wat voor 1, ’t moeilijk over het hoofd te zien, zeg, die billboards. Zal bij mijn contacten bij Microsoft eens polsen naar de resultaten ervan en hun ervaringen.


    10 augustus 2007 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!