Onderzoek bewijst effectiviteit van in-game advertising

23 juli 2007, 17:44

Uit een nieuw in-game advertising onderzoek van Double Fusion en Interpret is de effectiviteit van in-game advertising bewezen. Gamers merken in-game advertising niet alleen op, ook hun intentie om merkproducten te kopen die in games terugkomen neemt toe.

Double Fusion spreekt van een “landmark study” en stelt dat het onderzoek het eerste positieve bewijs levert van de effectiviteit van video game advertising. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van zowel kwalitatieve en kwantitatieve methoden als biometrische tests, om de impact van in-game advertising te meten in 36 dynamische en statische (geïntegreerde) in-game en around-game advertising.

In totaal zijn er 10 succesvolle videogames van uiteenlopende genres gebruikt voor het onderzoek en is gekeken naar hoe gamers in-game advertising opmerken. Benieuwd naar de resultaten?

  • 75% van alle gamers komen minstens 1 keer per minuut in aanraking met een advertentie in de meeste game types
  • 81% van alle gamers komt minstens eens in de twee minuten in aanraking met een advertentie
  • Minder op elkaar gepropte advertenties worden ruim driemaal vaker opgemerkt door gamers dan advertenties die dicht bij elkaar staan of in dichtbebouwde omgevingen staan
  • Plaatsing van advertenties in het zicht van de camera is belangrijker en effectiever dan het formaat van advertenties
  • Er zijn wezenlijke verschillen tussen dynamische billboards, around-game interstitials, sponsorships en interatieve product placements. Allen bieden ze gamers verschillende niveau’s van betrokkenheid en doordringendheid
  • De data afkomstig van dit onderzoek vormt de basis voor een nieuwe methode van het meten van game advertising effectiviteit. Dit moet ervoor zorgen dat gaming mediaplannen dusdanig kunnen worden opgebouwd dat ze beter zijn te vergelijken met en aanvullend zijn tot andere mediaplannen

Uiteraard zijn we benieuwd naar de volledige details van het onderzoek. Mogelijk krijgen we dan ook te weten hoeveel positieve impact in-game advertising daadwerkelijk heeft op brand awareness, brand recall en vooral de koopintentie van gamers. Ik heb inmiddels een exemplaar van het onderzoek opgevraagd bij Double Fusion, dus wordt mogelijk vervolgd!

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Peter Warman

    Mooi. Ben benieuwd, en adverteerders met mij, wat het (unieke) bereik is van de (geteste) games. In NL bijvoorbeeld of in de US. Of is dit type in-game advertising alleen voor global brands? Cem, kan jij hier wat over zeggen?


    23 juli 2007 om 18:56
    CemYildiz

    Ik vermoed dat voor dit onderzoek zowel naar lokale (dynamisch) als globale campagnes (statisch) is gekeken, met global brands, maar ook met lokale bedrijven. Wellicht in het volledige onderzoeksrapport zelf meer informatie staat hierover, inclusief bereik van de games. Ik hoop hier z.s.m. op terug te komen.


    24 juli 2007 om 02:03
    Karlijntje

    Mijn afstudeeronderzoek wijst inderdaad hetzelfde uit. Ik heb experimenten gedaan met 3 videogames (Need for Speed Underground 2, Gran Turismo 3 en Disney’s Skate Adventure) waar diverse merken in voorkwamen. Ik heb dit experiment onder 120 respondenten uitgevoerd die dan wel 4 of 8 minuten hebben gespeeld. Door de groepen onderling te vergelijken, kwam ik op een sterke merkvoorkeur en zelfs aankoopintentie.

    Zij waren dus niet de eerste met positief bewijs, alleen heb ik het (nog) niet openbaar gemaakt 😀

    Ben wel erg benieuwd hoe ze het verder hebben aangepakt, ook met name het aantal respondenten. Ik vind het namelijk ook altijd een beetje lastig als een bedrijf dat in Ingame advertising doet, zelf onderzoek gaat uitvoeren. Echt wetenschappelijk onafhankelijk kun je het dan niet noemen.


    24 juli 2007 om 04:41
    media

    @Karlijn: wordt je afstudeeronderzoek ook nog ergens gepubliceerd?


    24 juli 2007 om 04:50
    Karlijntje

    Nee, daarvoor ben ik al te lang uit het wetenschappelijke wereldje, en het is ook niet publicatiewaardig eigenlijk. Maar misschien moet ik het via deze gelederen maar een keer de wereld ingooien 😀


    24 juli 2007 om 05:03
    Peter Davelaar

    @Karlijn, je onderzoek is denk ik prima te publiceren middels een aantal weblogs. Ik ben er wel erg benieuwd naar in ieder geval.


    24 juli 2007 om 05:39
    Seth van der Meer

    Hoewel ik geloof in het concept van adverteren met of via een game, is dit natuurlijk een onderzoek om te wantrouwen. Lees zelf bij About Us: “Double Fusion is the leading independent provider of in-game advertising and marketing solutions worldwide.” Alsof Unilever je vertelt dat de Magnum ijsjes echt goed voor je gezondheid zijn.

    @Karlijn: toch nog een schone taak om jouw onafhankelijke resultaten ergens te openbaren, want van reclame praatjes worden we niet echt wijzer.


    24 juli 2007 om 07:42
    Karlijn van den Berg

    ga ik doen, schone taak voor komende weken om er een behapbaar en begrijpelijk stuk van te maken (zonder al te veel wetenschappelijk geneuzel). Fijne ook van wetenschap is, is dat het altijd actueel blijft, het is immers alweer een onderzoek van eind 2005…

    Ik geloof inderdaad niet zo in hun onafhankelijkheid, zoals ik eerder zei. Het riekt 😉


    24 juli 2007 om 07:49
    Peter Davelaar

    @Karlijn, wellicht kun je mij op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Mijn mailadres is pdavelaargmailcom

    @Seth, mee eens, het is idd geen onafhankelijke partij. Wellicht als Cem het volledige rapport voorhanden krijgt kunnen we de bronnen beter belichten.


    24 juli 2007 om 10:26
    CemYildiz

    @Karlijn: het lijkt me erg interessant om hier ook aandacht te besteden aan jouw onderzoek. Mocht je dat zelf ook interessant vinden, dan kun je me bereiken via cem[punt]email[at]gmail[punt]com.

    @Seth: ik geloof er niets van dat aan deze resultaten zijn gesjoemeld. Double Fusion is een in-game advertising bureau en moet in-game business genereren. Om lange termijn partnerships op te bouwen, met adverteerders en mediabureau’s, is het essentieel dat dit soort onderzoeken met resultaten betrouwbaar zijn. In-game advertising campagnes worden door adverteerders ook gemeten en als die resultaten opeens drastisch verschillen van die van Double Fusion, heeft het bedrijf een probleem. Daarnaast heeft Double Fusion voor dit onderzoek ook samengewerkt met Interpret. Dat is natuurlijk niet zomaar tot stand gekomen.

    Wel denk ik dat je ook feiten/cijfers op verschillende manieren kunt interpreteren. Er bestaat niet zoiets als 1 waarheid en het is geen uitzondering dat bedrijven cijfers en feiten dusdanig presenteren dat het in hun voordeel is. Daarom ben ik ook benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport, die ik nog niet heb mogen ontvangen.


    24 juli 2007 om 14:18
    Seth van der Meer

    @ Cem: de uitslag van onderzoeken wordt met name bepaald door de vragen en de manier waarop je ze stelt. Ik kan je echt 100-en voorbeelden laten zien van tegengestelde uitkomsten bij schijnbaar dezelfde vraag (denk aan de schadelijkheid van UMTS straling). Er is dus niet gesjoemeld denk ik, er kan makkelijk worden gestuurd door een bepaalde vraag te stellen. De betaler van het onderzoek bepaalt, en bepaalt ook of die resultaten worden gepubliceerd… Ik blijf dus sceptisch over DEZE resultaten, maar geloof, net als jij, wel dat de gepresenteerde resultaten in de buurt zouden kunnen liggen van de waarheid. 😉


    24 juli 2007 om 14:44
    CemYildiz

    Mee eens, de manier waarop vragen worden gesteld, is essentieel. De waarheid zelf zie ik niet als een vast punt, maar als een dynamisch vlak 🙂 Waar gamers twee jaar geleden op forums spraken over hoe realistisch games worden van echte merken en producten, denk ik dat dat nu weer iets veranderd is. Billboards werden niet altijd als even positief ervaren, maar met de mogelijkheden van dynamische in-game advertising zie je nu billboard-campagnes van grote speelfilms die op dat moment in de bioscopen draaien (bv. “300”). Dat wekt dan weer wel veel sympathie op, omdat het actueel is. Double Fusion zegt te werken een een meetsysteem die universeel van toepassing is en direct is te vergelijken met die van andere media. Ik ben benieuwd hoe en wanneer dat tot stand komt, maar het lijkt me wel essentieel voor in-game advertising om groter te kunnen worden.


    24 juli 2007 om 15:12
    Peter Davelaar

    @Cem, Onlangs heb ik wat geschreven over een nieuwe engine die ontwikkelaars de mogelijkheid biedt om in een laat stadium omgevingsfactoren aan te passen. Met dergelijke engines kunnen in-gameads nog in een laat stadium toegevoegd worden. Weet jij hier toevallig meer over?

    Dit zou namelijk dat probleem kunnen ondervangen, game ontwikkelaars zullen denkik ook steeds meer deze richting op moeten gaan om de trajecten te verkorten en de flexibileit te vergroten ten opzichte van potentiële adverteerders.


    24 juli 2007 om 18:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!