Imagoschade is funest voor klantentrouw supermarkt

Imagoschade is funest voor klantentrouw supermarkt

Schade aan het imago van een supermarkt is dodelijk voor de klantenloyaliteit. Assortiment en locatie hebben slechts een zeer beperkte invloed op de klantentrouw. Dit blijkt uit het doctoraalonderzoek `Superloyaliteit` van Joanneke Krietemeijer.

Het onderzoek laat zien dat klantentrouw vooral wordt beinvloed door het beeld dat de consument van een supermarktketen heeft en door het prijsniveau. De bevindingen van Krietemeijer worden bevestigd door een onderzoek van Maurice de Hond. Hieruit blijkt dat eenderde van de consumenten erover denkt geen boodschappen meer te doen bij Aldi vanwege de staking bij het Aldi-dc in Best. Krietemeijer ondervroeg 332 Nederlanders over prijs, service, assortiment, locatie en het beeld dat zij van hun vaste supermarkt hebben. Het model dat de verschillende invloeden op klantentrouw toont, maakt onderscheid tussen affectieve en calculatieve betrokkenheid. Bij affectieve betrokkenheid is een klant bereid een relatie met zijn supermarkt aan te gaan door bijvoorbeeld een klantenkaart aan te vragen. Een calculerende klant let alleen op de prijzen en winkelt daar waar de boodschappen het goedkoopst zijn.

Bron:
Distrifood Nieuwsblad nr. 30/31, p. 1 en 7, 1 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.