Ilse: geen plannen voor overname Fok!

17 januari 2005, 20:04

Ilse Media heeft geen plannen, ook niet gehad, voor een overname van Fok! Dit verklaarde Toon Branbergen, directeur van NewRulez in een interview met Fok! Radio. NewRulez Media is de jongerentak van Ilse Media en nam afgelopen week een meerderheidsbelang in de populaire profielensite Cu2.

In dezelfde radio-uitzending liet een PR-medewerker van Fok! er weinig misverstanden over bestaan: de site is zeker ge?nteresseerd in commerci?le samenwerking met anderen en sluit een overname niet uit.

NewRulez: Planet verzint maar wat

Insinuaties van de redactie van Planet Internet dat ook een overname van Fok! en GeenStijl tot de mogelijkheden zou behoren, noemde Branbergen geheel voor de rekening van Planet. “Bij mijn weten is een benadering van Fok! nooit aan de orde geweest”.

Over de overname van Cu2, vertelde Branbergen dat de waarde niet zozeer in de huidige profielendatabase gezocht moet worden. Wat veel meer telt, is de waarde van het m?rk Cu2. In de toekomst denkt NewRulez aan uitbreiding van de site, waarbij nieuwe features worden toegevoegd waardoor de site ook in de toekomst interessant blijft.

Fok houdt de deur uitdrukkelijk open

Fok! zelf maakte er in dezelfde uitzending geen geheim van de ogen open te houden voor een commerci?le samenwerking of overname. Voor de vorm perste de angelic1, PR-dame van Fok!, er nog een twijfelend “in principe niet” uit toen de vraag werd gesteld of Fok! gekocht zou kunnen worden. Al snel werd echter duidelijk dat ook Fok! de pot met goud aan de horizon ziet staan. De site zou het dan wel eerder in een vorm van sponsoring of samenwerking zoeken dan dat een overname aan de orde zou komen

De vergelijking met Startpagina – een ander initiatief dat door VNU/Ilse Media werd overgenomen en waar veel vrijwilligers na de overname wegliepen – noemde angelic1 terecht, maar ze wees er wel op dat Startpagina vooral een verzameling commerci?le links is. Een essentieel verschil: “Fok! is reuze interessant: ze kopen een compleet plaatje op”, zo liet ze namens Fok! weten.

Eerder op MarketingFacts:

Fok! en Geenstijl ook naar Ilse Media?

ICT-multinational durft sponsoring Fok! niet aan

Forums Fok.nl en Tweakers in wereldwijde Top 20

Categorie
Tags

3 Reacties

    Stefan

    De waarde van het merk cu2, killer!! Dan gaat het duidelijk om kruimelbedragen. Net als web-log.nl lijkt me dit een ‘over- of deelname’ waarbij de eigenaar een paar centjes krijgt toegestopt en de nieuwe eigenaar een constante kostenpost en tevens handenbinder rijker is.


    18 januari 2005 om 06:03
    Karel

    Zelfs als Ilse geinteresseerd zou zijn in Fok, zou het inderdaad verstandig zijn als Branbergen daar niet al teveel over zegt, met in gedachten dat het “hypen” van een eventuele koop van Fok alleen maar de prijs omhoog drijft. Wellicht dat dat een rol speelt bij het “terugtrekken” van de interesse. Het zou mij toch niets verbazen als ilse in de vorm van technische ondersteuning gaat deelnemen. Zo is het immers ook bij web-log gegaan: eerst serverruimte en dataverkeer, daarna kopen.


    18 januari 2005 om 06:49
    Angel Mulder

    Wellicht kunnen jullie binnenkort het stuk nog eens terugluisteren op de Action Radio FOK!Radio pagina en dan de juiste bewoording plaatsen i.p.v er alleen de stukken uit te halen die verkeerde dingen insinueren. Ik heb namelijk gezegd dat FOK! in principe niet te koop is, maar zeg nooit nooit. Ik zal niet uitsluiten dat de mogelijkheid er is dat FOK! OOIT verkocht wordt, als daar de juiste voorwaarden aan hangen en FOK! FOK! blijft. Die kans is gewoon ontzettend klein. En zeker als een bedrijf er al te commerciele doeleinden aan wil hangen. Een mate van sponsoring of samenwerking vind ik in zo’n geval meer voor de hand liggend dan een verkoop van FOK! De emotie is in dit geval veel belangrijker dan een flinke zak met geld.


    18 januari 2005 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!