IAB Taskforce Search publiceert dossier zoekmachinemarketing
Het lag eventjes bij mij op de plank, maar enkele tijd terug heeft de IAB Taskforce Search het Dossier Zoekmachinemarketing gepubliceeerd. Met een aandeel van meer dan de helft in de totale online advertentiebestedingen is search zeer belangrijk voor elke marketeer. Wat kunnen we in dit rapport vinden? Corné Hoogendoorn van de Taskforce Search: “Het zoekmachinemarketing-dossier is een handleiding met actuele informatie omtrent zoekmachinemarketing. Bijvoorbeeld welke rol zoekmachinemarketing speelt in de mediamix en welke methoden, technieken en tools er beschikbaar zijn om zoekmachinemarketing succesvol in te zetten. Daarbij wordt uitgelegd hoe deze methoden, technieken en tools ingezet kunnen worden voor optimaal resultaat.”
Voor wie is het bedoeld?
“Dit rapport is primair bedoeld voor iedereen die geinteresseerd is in zoekmachinemarketing maar specifiek voor mensen die in hun werk betrokken zijn bij zoekmachinemarketing”, legt Corné uit. “Zowel strategisch, tactisch als operationeel. We geven ze met dit dossier handvaten om een betere gesprekspartner te zijn of meer inhoudelijke kennis te ontwikkelen op het gebied van zoekmachinemarketing. Het doel daarmee is structureel een beter rendement behalen op de geïnvesteerde marketing euro.”
Waarom is dit rapport nodig?
Corné: “Er zijn en blijven veel misverstanden over zoekmachinemarketing. De laatste jaren is de markt sterk geprofessionaliseerd maar dit kan altijd beter. Onder andere met dit dossier legt de IAB Taskforce Search een maatstaf neer voor een goede aanpak van zoekmachinemarketing”
Download het rapport
Je kunt het rapport vinden in de Marketingfacts Kennisbank of download hem van de site van het IAB.
Afbeelding: Danny Oosterveer (cc)
met 255 miljoen bestedingen in 2011 binnen de netto mediabestedingen in Nederland van € 1,95 miljard (bron: Nielsen Media Research) kom ik uit op 13%. In het eerste halfjaar van 2012is het totaal aan bestedingen licht gedaald met 1,2% tot 1,93KK. Rekenend met door Deloite genoemde 585KK besteding loopt dit dan door naar 30%. En de digitale bestedingen zouden volgens hen 14,3% gegroeid zijn.
Ik herken wel een forse (en vaak terechte) groei, maar kom niet tot de helft van de totale advertentiebestedingen. Waar zie ik iets over het hoofd?
Ligt het aan mij of zijn de plaatjes van slechte kwaliteit in het PDF bestand van de IAB? Bijvoordbeeld die op pagina 20 is helaas niet leesbaar.
@Jacqopmaat,
Fout van mijn kant! Ik bedoelde uitgezet tegenover de online advertising, niet de gehele advertising.
@Stef,
Klopt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!